Subsidie voor laadpalen e-trucks in de maak
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil volgend jaar een apart subsidiekader creëren voor laadpalen voor e-trucks. Die subsidies moeten de drempel voor transporteurs verlagen in de omschakeling naar emissieprijs vervoer.
De voorbije weken ontvouwden verschillende grote spelers in ons land hun plannen on hun vloot te elektrificeren. Zowel DFDS, Coca-Cola en Colruyt kondigden grote investeringen aan in zero-emissievervoer. Grote hinderpaal voor wegvervoerders blijft het dure kostenplaatje van elektrische trucks vandaag tegenover hun klassieke dieselvariant. Bij uitbreiding geldt dat ook voor de laadinfrastructuur van elektrische vrachtwagens.
Apart voor e-trucks
De Europese automobiel- en truckfederatie ACEA herhaalde vorige week nog zijn oproep aan de Europese lidstaten om de komende jaren werk te maken van de uitrol van adequate oplaadinfrastructuur voor e-trucks. In Vlaanderen werd er afgelopen zomer eerder al een projectsubsidie gelanceerd voor laadinfrastructuur voor zowel personen-, bestel- als vrachtwagens. Minister Peeters werkt nu aan een apart subsidiekader voor e-trucks, zo schrijft De Tijd.
Die beslissing komt er na een advies van Stéphanie Jacobs, die door de minister werd aangesteld als Transitiemanager Elektrificatie. Het gaat om een bijsturing van het beleidsdocument ‘Clean Power for Transport’ (CPT). “Stéphane Jacobs volgt de evoluties op de markt op. Een van zijn aanbevelingen was om in te zetten op meer elektrificatie. Dat we het CPT-plan bijsturen, is normaal. Het is een dynamisch plan omwille van de steeds veranderende evoluties op de markt.”
Modaliteiten
Voor de projectsubsidie van VLAIO was er sprake van maximumbedragen van 300.000 euro of 20 procent van de totale kostprijs. Welke budgetten er vrijgemaakt worden voor de nieuwe subsidie, moet nog blijken. “De modaliteiten van de nieuwe aanbesteding moeten nog beslist worden”, zegt de woordvoerder van minister Peeters.
Onneembare drempel
Beroepsfederatie Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) juicht het toe dat er subsidies komen voor laadinfrastructuur. “Dit is een stap in de goede richting en een kleine doorbraak”, zegt TLV-directeur Lode Verkinderen. “Al blijft het grote verschil in TCO (total cost of ownership, red.) tussen een elektrische en dieseltruck groot en daarvoor voor heel wat transporteurs een onneembare drempel. Daar zal deze subsidie weinig aan veranderen.”
Registreer hier voor het Congres Laadinfra en ga in gesprek over de elektrificatie van trucks.
Lees ook:
Dit bericht is afkomstig van mediapartner Flows.
Meer nieuws
Brussels Auto Show verwelkomt Congres Laadinfra ’24 op de beursvloer
In januari 2023 vond in de Brussels Expo de eerste editie plaats van het Belgische Congres Laadinfra. De krapte op het net vormde niet het enige vraagstuk. Wat hoe zorgen we voor voldoende groene stroom om de Belgische doelstellingen te behalen? Hoe kijken verschillende betrokken – zoals netbeheerders, leveranciers en de gemeenten – tegen de… Lees verder ›
Congres Laadinfra België: ‘We kennen de puzzelstukken, de puzzel moet nu gelegd worden’
‘We weten wat er gedaan moet worden op het gebied van de laadinfrastructuur in België, nu moeten we het nog doen.’ Dat is de conclusie van de eerste editie van het Congres Laadinfra België. Frictie gewesten Michel Martens, directeur van de studiedienst bij Febiac, haalt daarnaast aan dat vrachtvervoer een blinde vlek lijkt te zijn… Lees verder ›
Powerdale: een bedrijf gericht op de toekomst
De mobiliteit in België staat vandaag voor een grote technologische uitdaging die door bepaalde politieke beslissingen in een stroomversnelling is geraakt. Zo zal de Europese Unie vanaf 2035 alle verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor verbieden en zal België vanaf 2026 de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotor voor bedrijfswagenparken verbieden. Het is in deze context… Lees verder ›