Subsidie voor laadpalen e-trucks in de maak

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil volgend jaar een apart subsidiekader creëren voor laadpalen voor e-trucks. Die subsidies moeten de drempel voor transporteurs verlagen in de omschakeling naar emissieprijs vervoer.

De voorbije weken ontvouwden verschillende grote spelers in ons land hun plannen on hun vloot te elektrificeren. Zowel DFDS, Coca-Cola en Colruyt kondigden grote investeringen aan in zero-emissievervoer. Grote hinderpaal voor wegvervoerders blijft het dure kostenplaatje van elektrische trucks vandaag tegenover hun klassieke dieselvariant. Bij uitbreiding geldt dat ook voor de laadinfrastructuur van elektrische vrachtwagens.

Apart voor e-trucks

De Europese automobiel- en truckfederatie ACEA herhaalde vorige week nog zijn oproep aan de Europese lidstaten om de komende jaren werk te maken van de uitrol van adequate oplaadinfrastructuur voor e-trucks. In Vlaanderen werd er afgelopen zomer eerder al een projectsubsidie gelanceerd voor laadinfrastructuur voor zowel personen-, bestel- als vrachtwagens. Minister Peeters werkt nu aan een apart subsidiekader voor e-trucks, zo schrijft De Tijd.

E-truck van Simon Loos aan een laadpaal. Foto: Simon Loos.

Die beslissing komt er na een advies van Stéphanie Jacobs, die door de minister werd aangesteld als Transitiemanager Elektrificatie. Het gaat om een bijsturing van het beleidsdocument ‘Clean Power for Transport’ (CPT). “Stéphane Jacobs volgt de evoluties op de markt op. Een van zijn aanbevelingen was om in te zetten op meer elektrificatie. Dat we het CPT-plan bijsturen, is normaal. Het is een dynamisch plan omwille van de steeds veranderende evoluties op de markt.”

Modaliteiten

Voor de projectsubsidie van VLAIO was er sprake van maximumbedragen van 300.000 euro of 20 procent van de totale kostprijs. Welke budgetten er vrijgemaakt worden voor de nieuwe subsidie, moet nog blijken. “De modaliteiten van de nieuwe aanbesteding moeten nog beslist worden”, zegt de woordvoerder van minister Peeters.

Onneembare drempel

Beroepsfederatie Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) juicht het toe dat er subsidies komen voor laadinfrastructuur. “Dit is een stap in de goede richting en een kleine doorbraak”, zegt TLV-directeur Lode Verkinderen. “Al blijft het grote verschil in TCO (total cost of ownership, red.) tussen een elektrische en dieseltruck groot en daarvoor voor heel wat transporteurs een onneembare drempel. Daar zal deze subsidie weinig aan veranderen.”

Registreer hier voor het Congres Laadinfra en ga in gesprek over de elektrificatie van trucks.

Lees ook:

Dit bericht is afkomstig van mediapartner Flows

morenews

Congres Laadinfra 2024 brengt EV-sector in kaart

“We staan nog maar aan het begin van grote uitdagingen” De elektrificatie gaat snel en dat is positief. De uitdagingen zijn groot, zoals het voorzien van voldoende laadinfrastructuur met een kwaliteitsvolle service en investeringen in de netcapaciteit. Wat is prioritair: een grotere actieradius van de wagens of eerder snelladen? Ook de elektrificatie van zwaar transport… Lees verder ›

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden. Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven…. Lees verder ›