Vattenfall levert laadstations voor Deense stadsbussen: “Een enorm potentieel”
Vattenfall heeft 32 snelladers geleverd aan Tide Bus in de gemeente Vejle, de op negen na grootste stad van Denemarken. De oplevering van snellaadfaciliteiten voor het busdepot is Vattenfalls eerste Power-as-a-Service-project voor personenvervoer in Denemarken. Een project waar veel potentieel inzit. “De energietransitie wordt versneld met dit soort servicemodellen.”
Sinds enkele weken rijden er dagelijks elektrische bussen in de straten van de Deense stad Vejle. De bussen worden geëxploiteerd door Tide Bus, één van de grootste busmaatschappijen van Denemarken. Vattenfall is verantwoordelijk voor zowel de laadoplossing als de inkoop en levering van elektriciteit. Vattenfall heeft geïnvesteerd in de elektrische infrastructuur, deze ontworpen, gebouwd en exploiteert die nu.
“We zijn er bijzonder trots op dat Tide Bus Vattenfall heeft gekozen om de exploitatie van de snelladers voor zijn bussen te ontwikkelen en te beheren. Naast het produceren van fossielvrije energie helpen we ook de transportbranche en andere sectoren om olie, gas en kolen te vervangen door elektriciteit. Dat is precies wat Vejle en Tide Bus nu hebben gedaan”, aldus Esben Baltzer Nielsen, Head of Vattenfall Network Solutions in Denemarken en Nederland.
De laadstations zijn DC-snelladers met gelijkstroom en voorzien van slimme oplaadfuncties. De elektriciteitsvoorziening van Vattenfall voor de bussen is gebaseerd op een spotprijsmodel.
“Er is een enorm potentieel voor het elektrificeren van verschillende processen in de industrie- en transportsector. Vattenfall beschikt over de kennis en mogelijkheden en kijkt ernaar uit om meer spelers te helpen op hun traject van het overschakelen van gas, aardolie en kolen naar elektriciteit”, besluit Esben Baltzer Nielsen.
Power-as-a-service
Waarom is dat potentieel zo groot? Het dienstenmodel ‘Power-as-a-service’ is het antwoord. Het is een soort operational leaseconcept waarbij de busmaatschappij makkelijk kan elektrificeren door het betalen van een maandelijks bedrag over een langere periode, en zonder een grote investering.
“Wij investeren, ontwerpen en leveren de benodigde laadinfrastructuur en zorgen voor levering van betrouwbare en duurzame energie”, licht Paul Poulissen verantwoordelijk voor de marketing in Nederland van het dienstenmodel Power-as-a-Service bij Vattenfall toe.
“Wij komen langs voor een inspectieronde, kijken wat er al goed is en wat er eventueel verbeterd kan worden aan de bestaande elektrotechnische installatie. We kijken hoe je de energiehuishouding op een gestructureerde manier kan verbeteren door met een technische en duurzame blik te kijken naar de wensen van de opdrachtgever. We putten uit allerlei mogelijke – toekomstbestendige – oplossingen die goed passen bij het specifieke project. Installatie van een zonnedak in combinatie met een grote batterij voor optimaal gebruik van de lokale energiehuishouding ter plaatse bijvoorbeeld.”
“Je kan ook denken aan het koppelen van de bestaande ritplanningsoftware aan laadplanningsoftware om zo een simulatie te doen bij de overschakeling van bestaande voertuigen naar elektrische voertuigen waardoor je de energiebehoefte meteen in kaart hebt. Dat is een mooi vertrekpunt om bijvoorbeeld een minder zware netaansluiting bij de netbeheer aan te vragen dan je zonder analyse wellicht zou hebben gedaan.”
“Met ons sluit je dan ook een abonnement af zoals je bij Netflix of Spotify ook zou doen. In tien of vijftien jaar tijd, zorgen wij dat de installatie draait en uiteraard ook onderhouden wordt.”
Dat de investering in de laadinfrastructuur gedaan wordt door een marktpartij zoals in Denemarken is niet nieuw in Nederland. “Het is iets dat we in Nederland aanvankelijk niet deden, maar waar veel behoefte aan is bij marktpartijen. Door direct te investeren in de activa van het bedrijf of organisatie blijft er geld over om te investeren in andere thema’s. Kort gezegd, switchen van CAPEX naar OPEX levert niet alleen een direct CO2-reductie op en financiële flexibiliteit, maar ook een voorspelbaar kosten- en besparingpatroon naar de toekomst toe.
Slim laden
Tegenwoordig zijn voor steeds meer vervoerders de langlopende, en veelal lage energietarieven verleden tijd. In plaats daarvan kunnen ze bijvoorbeeld energie inkopen op de spotmarkt. Op die dagmarkt verschillen de prijzen van elektriciteit per kwartier. “Als je dan op het juiste moment gaat laden met een automatisch systeem bespaar je kosten.”
“Een bus hoeft helemaal niet lang op te laden en staat de hele nacht op het depot. Daarnaast hoeft de bus ook helemaal niet vol. Misschien is het als buschauffeur gek om in een bus te stappen met een batterijcapaciteit van 80 procent, maar als je aan het einde van het traject nog 20 procent hebt, dan blijft dat prima binnen de marge van wat die batterij aankan. Daar zit de crux. Dat is slim laden.”
Dit artikel verscheen op eerder op de website van mediapartner OVPro.
Benieuwd naar meer laadoplossingen op gebied van zwaar vervoer? Registreer voor het Congres Laadinfra ’23.
Meer nieuws
Brussels Auto Show verwelkomt Congres Laadinfra ’24 op de beursvloer
In januari 2023 vond in de Brussels Expo de eerste editie plaats van het Belgische Congres Laadinfra. De krapte op het net vormde niet het enige vraagstuk. Wat hoe zorgen we voor voldoende groene stroom om de Belgische doelstellingen te behalen? Hoe kijken verschillende betrokken – zoals netbeheerders, leveranciers en de gemeenten – tegen de… Lees verder ›
Congres Laadinfra België: ‘We kennen de puzzelstukken, de puzzel moet nu gelegd worden’
‘We weten wat er gedaan moet worden op het gebied van de laadinfrastructuur in België, nu moeten we het nog doen.’ Dat is de conclusie van de eerste editie van het Congres Laadinfra België. Frictie gewesten Michel Martens, directeur van de studiedienst bij Febiac, haalt daarnaast aan dat vrachtvervoer een blinde vlek lijkt te zijn… Lees verder ›
Powerdale: een bedrijf gericht op de toekomst
De mobiliteit in België staat vandaag voor een grote technologische uitdaging die door bepaalde politieke beslissingen in een stroomversnelling is geraakt. Zo zal de Europese Unie vanaf 2035 alle verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor verbieden en zal België vanaf 2026 de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotor voor bedrijfswagenparken verbieden. Het is in deze context… Lees verder ›