Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden.

Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven. Het bedrijf Pluon won de innovation award met het gepatenteerde Pluon Modular System, bedoeld voor AC-laadpalen. De AC Pluon lader heeft een laadvermogen tot 22 kilowatt. De AC PLUON laadpalen zijn voorzien van slimme techniek en compatibel met de gangbare CPO-platformen.

Uitwisselbare kop

Dankzij de gemakkelijk uitwisselbare kop en upgradebare componenten is de uptime optimaal. Door het slimme PMS (PLUON MODULAR SYSTEM), wordt een laadpaal ter plekke voorzien van een nieuw laadhoofd en gebeurt de upgrade van het toestel bij PLUON in huis of over the air. De laadpaal komt naar de technieker bij defect in plaats van de technieker naar de laadpaal. “Dan kan de technieker het defecte onderdeel in de fabriek herstellen”, zegt Sabine Pannemans van Pluon. “In een aangename werkomgeving, namelijk in de fabriek waar het warm is. Door weer en wind hoeft de technieker niet te gaan om de paal te herstellen. Geen dagenlange wachttijden. Geen inkomensverlies. Geen centje pijn.”

Technische achtergrond

“De laadpaal kan makkelijk vervangen worden door iemand zonder technische achtergrond en kan meteen terug in werking zijn”, zegt Sabine Pannemans. “Zo kunnen we een grote uptime garanderen. Het voordeel voor de gebruiker is dat de paal effectief werkt door de uptime van 99%. De kans dat de paal niet werkt is hierdoor minimaal. Zo heeft de klant geen last van defecte laadpalen en in geval van toekomstige innovaties kan de paal aangepast worden, weg van de wegwerpcultuur en met volledige inzet op duurzaamheid.”

Redenen

Er waren een aantal redenen om het systeem op de markt te zetten. “De laatste 3 à 4 jaar merkten we dat als er laadpalen defect geraakten, er geen back-up was van de fabrikant om de problemen met de laadpalen op te lossen”, zegt Pannemans. “Dat is natuurlijk zeer vervelend als je als EV-rijder aan een defecte laadpaal aankomt. Er heerst bovendien een schaarste aan techniekers.”

AC-laadpaal

De AC PLUON laadpaal is geconstrueerd met duurzame, ecologische en bewezen lokaal geproduceerde materialen. ‘Think local, act global’ ligt aan de basis van deze bewuste keuze. “We hebben ook de kaart van de duurzaamheid getrokken bij de ontwikkeling van de paal”, zegt Pannemans. “We gebruiken voor 95 procent recycleerbare materialen. We ijveren voor het gebruik van lokaal opgewekte energie in combinatie met lokaal geproduceerde grondstoffen. De aluminium behuizing voor de frames van de laadpalen wordt binnen een straal van 50 km geproduceerd. Op die manier bereiken we klanten die duurzaamheid heel belangrijk vinden. En die bereid zijn om er iets meer voor te betalen. Zo is het geen wegwerpartikel geworden. Bij andere palen wordt er allemaal op printplaten geassembleerd. Als er een defect is, is het weggooien en een nieuwe paal plaatsen.”

Hoogvermogen

De AC lader is voorzien van het modulaire PLUON systeem, is snel upgradeable en dus àltijd klaar voor de toekomst. Nieuwe technologieën worden in een handomdraai in overleg met de klant geïmplementeerd. “In de toekomst gaat de auto stroom aan het net geven. We hoeven dan niet de paal te vervangen. Via programmering kunnen we zaken aanpassen en verbeteringen aanbrengen. We kunnen ook nummerplaatherkenning en automatische facturatie doen. Momenteel zijn we een thuislaadpaal aan het ontwikkelen.” Daarnaast bestaat er nog een DC Pluon snellader die tot 360 Kw laadvermogen heeft. Bij deze snelladers wordt ook met een modulair systeem gewerkt, doch hier is meer technische expertise voor nodig om modules te vervangen of te herstellen, gezien deze met hoge vermogens werkt.

Gepatenteerde Pluon Modular System : https://pluon.eu/solutions/ac-pluon-lader/

Snellader : DC Pluon Lader | Pluon

morenews

Congres Laadinfra 2024 brengt EV-sector in kaart

“We staan nog maar aan het begin van grote uitdagingen” De elektrificatie gaat snel en dat is positief. De uitdagingen zijn groot, zoals het voorzien van voldoende laadinfrastructuur met een kwaliteitsvolle service en investeringen in de netcapaciteit. Wat is prioritair: een grotere actieradius van de wagens of eerder snelladen? Ook de elektrificatie van zwaar transport… Lees verder ›

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Het belang van uptime en dynamisch laden in laadinfrastructuur

Siemens is een totaalprovider voor laadoplossingen en de omringende energiedistributie-infrastructuur. Zo biedt de fabrikant zowel technologie aan voor de grid-connectie en energiedistributie als voor de DC-laadinfrastructuur zelf, en staat op die manier garant voor een sluitende uptime. Op de stand van het Congres Laadinfra stelt Siemens de Sicharge D voor, een kostenefficiënte snellader die eenvoudig… Lees verder ›