Het belang van uptime en dynamisch laden in laadinfrastructuur

Siemens is een totaalprovider voor laadoplossingen en de omringende energiedistributie-infrastructuur. Zo biedt de fabrikant zowel technologie aan voor de grid-connectie en energiedistributie als voor de DC-laadinfrastructuur zelf, en staat op die manier garant voor een sluitende uptime.

Op de stand van het Congres Laadinfra stelt Siemens de Sicharge D voor, een kostenefficiënte snellader die eenvoudig kan worden uitgebreid met twee DC-laadaansluitingen om zo tot vijf auto’s parallel op te laden. De snellader is uitgerust met een ‘value screen’, voor het dynamisch verspreiden van bijvoorbeeld actualiteit of reclameboodschappen. Tegelijk wordt ook het nieuwe cable management getoond, dat zorgt voor een duurzamer beheer van de laadkabels. Jelle Neus, Sales Head Channel Partner bij Siemens Smart Infrastructure gaat alvast dieper in op deze innovaties.

Cable management system

Voor het eerst zal het recent ontwikkelde ‘cable management system’ getoond worden, wat niet enkel de gebruikservaring moet verbeteren, maar ook slijtage voorkomt. “Dankzij dit systeem zullen de lange kabels niet meer op de grond liggen bij het opladen en worden ze minder snel vuil”, zegt Jelle Neus. Bovendien is het cable management system retrofitbaar en kan zowel op de nieuwe als op de bestaande laadpalen van Siemens geplaatst worden.”

Valuescreen

De tweede, opvallende innovatie op de beurs is het valuescreen. Concreet is dit een geïntegreerd reclamepaneel op de laadpaal waarop dynamische content zoals bijvoorbeeld advertenties kunnen worden getoond. “Dankzij deze ontwikkeling ontstaan nieuwe commerciële business-modellen”, zegt Jelle Neus. “We kunnen er mee voor zorgen dat een laadlocatie nog rendabeler kan worden beheerd.”

Substations worden steeds digitaler

Siemens is al lang een vaste waarde en expert in de bouw van zogenaamde substations of onderstations die in midden- en laagspanningstroom voorzien. Ook in de energieverdeling, voor elektrische laadinfrastructuur, zijn zij reeds 10 jaar actief met onder andere installaties bij Total, De Lijn, Fastned…

De grootste ontwikkeling in de laatste jaren, is de aanwezigheid van steeds meer digitaal gekoppelde componenten, die ervoor zorgen dat zinvolle data ter beschikking komt. Dit betekent een winst in zekerheid van operatie en verhoogt duidelijk de uptime van de energie-aanvoer. Deze digitalisering zorgt ook voor een eenvoudigere koppeling op een microgrid en eventuele koppeling met hernieuwbare energiebronnen of energiedragers zoals batterijen. Jelle Neus licht tijdens het Congres Laadinfra concrete lokale, Belgische, voorbeelden toe.

morenews

Congres Laadinfra 2024 brengt EV-sector in kaart

“We staan nog maar aan het begin van grote uitdagingen” De elektrificatie gaat snel en dat is positief. De uitdagingen zijn groot, zoals het voorzien van voldoende laadinfrastructuur met een kwaliteitsvolle service en investeringen in de netcapaciteit. Wat is prioritair: een grotere actieradius van de wagens of eerder snelladen? Ook de elektrificatie van zwaar transport… Lees verder ›

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden. Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven…. Lees verder ›