Blink Charging zet twee nieuwe laadoplossingen in de verf

Blink Charging – voorheen Blue Corner – is als partner aanwezig op het Congres Laadinfra. Het bedrijf schuift twee producten naar voren, namelijk de smartcable PQ 150 en de EQ 200. Het bedrijf wil als partner de klanten totaal ontzorgen met totaal oplossingen in Europa.

Blink Charging – voorheen bekend als Blue Corner – is een veelzijdig bedrijf dat 360° oplossingen biedt op het vlak van laadinfrastructuur. “We zijn een bedrijf dat turn-key-oplossingen biedt”, zegt Magali Van Coppenolle van Blink Charging. “Of dat het nu gaat om een laadpaal, terugbetaling, verrekening aan een bepaald tarief. Het gaat over het ontzorgen van A tot Z, daar draait het om.”

Naamsverandering

Tot eind oktober vorig jaar had Blink Charging een andere naam, namelijk Blue Corner. Naast de naamsverandering maakte het bedrijf ook een transitie door, het groeide van 30 naar 100 personeelsleden in België. In Europa zijn er verder ook al vestigingen in Nederland, UK, Ierland en Griekenland en het bedrijf wil in de komende jaren de expansie nog verderzetten. Blink Charging beschikt over eigen ontwikkelde hardware en beheerplatform, en differentieert zich hiermee in de markt.

Laders

Blink Charging zet op het laadcongres twee laders in de kijker. De PQ 150 is een draagbare EV-lader die in de loop van 2023 werd gelanceerd. Het is de eerste allrounder in het Blink EV-laderaanbod die op elke auto past, draagbaar (3,86 kg) is en gebouwd is voor zowel hybride als volledig elektrische auto’s, dankzij het laadbereik van 1,3kW-22kW (6A-32A). Het is een slimme, draagbare en vooral toekomstbestendige EV-lader.

Onderweg laden

De PQ 150 is compatibel met slimme opzetstukken voor alle stopcontacten, terwijl hij draagbaar genoeg blijft om thuis en in het openbaar op te laden zonder dat installatie nodig is. Je kan hem onderweg opladen, maar ook thuis, zonder aan laadvermogen in te boeten. Met dat in gedachten biedt Blink de PQ 150 nu aan voor leasebedrijven en werkgevers met een park van twee EV-auto’s of meer. “De lader kan je in het gewone stopcontact steken om traag te laden”, zegt Magali Van Coppenolle. “Je kan die ook in een industrieel contact steken om snel te laden. Het voordeel is dat er ook een communicatiemodule inzit om terugbetaling te faciliteren.” Geen zorgen of kosten met het installeren van je laadpunt, een plug&play oplossing die bij je thuis wordt bezorgd.

Maximale compatibiliteit en flexibiliteit

De krachtige Blink PQ 150 is ontworpen voor maximale compatibiliteit en flexibiliteit en ondersteunt Bluetooth en wifi-verbindingen voor configuratie, onderhoud en controle. De PQ 150 zorgt voor betrouwbare communicatie via zijn ingebouwde gsm/omni-sim module, zodat deze steeds een stabiele verbinding kan maken met het lokale gsm-netwerk. Geïntegreerde veiligheidsbescherming zorgt voor een veilige laadervaring en hij is CE-conform.”

Hoge vermogens

“De lader is future proof en speelt perfect in op de trend naar hogere vermogens door de toename van de full EVs. We verwachten een verdubbeling naar 400.000 full EVs in 2024. De PQ 150 is een mobiele lader die hogere vermogens kan bieden”, zegt Olivier Van Schap van Blink Charging. “

Multi-inzetbaar product

Blink Charging zet nog een tweede product in de kijker, namelijk de EQ 200. Het is een heel multi-inzetbaar product. De lader is ontworpen met flexibiliteit in het achterhoofd, om op elke locatie te passen met zijn compacte vorm en meerdere installatiemogelijkheden. Dit driefasige AC-laadstation produceert een krachtige 32 ampère output en is eenvoudig te beheren. Het biedt netwerkondersteuning op afstand voor configuratie, onderhoud en toezicht op het laadstation. Met zijn innovatieve modulaire ontwerp kan dit laadstation worden afgestemd op de specifieke behoeften van het marktsegment.

Future proof

Het product is future-proof. “Het gaat in de toekomst vehicle-to-grid en dus bi-directioneel kunnen laden”, zegt Magali Van Coppenolle. “Het is conform ISO 15118 en zal dus de plug-en-charge-technologie volledig kunnen ondersteunen. Het product is klaar voor de toekomst, al rollen we het evengoed vandaag al uit in de gewone huishoudens of in de parkings, zonder dat alle technologie al geactiveerd is. Maar het is er wel volledig klaar voor. We zetten dat op publieke locaties, shoppingcentra, carparks van grote bedrijven. Dat product is buiten en binnen te plaatsen.”

Schaalbare EV-laadoplossing

De MID-gecertificeerde lader EQ 200 is beschikbaar in zowel een Type 2 stekker als kabelvariant, en biedt een schaalbare EV-laadoplossing voor internationale markten. Een flexibel en krachtig driefasig AC-laadstation dat overal kan worden geïnstalleerd. Met een vermogen tot 32 ampère en netwerkondersteuning op afstand is dit de perfecte keuze voor internationale markten die op zoek zijn naar een schaalbare en betrouwbare laadoplossing. Blink Charging merkt op dat grote bedrijven naar één laadoplossing zoeken voor al hun vestigingen in Europa. “Ze willen eenvoudige laadoplossingen en dezelfde processen in alle landen”, zegt Magali Van Coppenolle. “De kost van iemand die dat allemaal moet managen wordt complexer. Daarom blijven we innoveren. We moeten zorgen voor een goede en transparante klantenbeleving.”

Home

De EQ 200 lader voor elektrische wagens is uitgerust met intelligente functies en kan samenwerken met verschillende Home Energy Management Systems (HEMS). “De batterij van de wagens zal gebruikt kunnen worden om energie te geven aan het huis, dus in de andere richting.”, zegt Olivier Van Schap. “Energiemanagement zal de komende jaren nog sterk aan belang winnen, het zal ervoor zorgen dat we met zijn allen slimmer en duurzamer met energie omgaan, dat is onze missie op lange termijn waar we graag elke dag ons steentje aan bijdragen .”

Meer informatie: www.blinkcharging.be

morenews

Congres Laadinfra 2024 brengt EV-sector in kaart

“We staan nog maar aan het begin van grote uitdagingen” De elektrificatie gaat snel en dat is positief. De uitdagingen zijn groot, zoals het voorzien van voldoende laadinfrastructuur met een kwaliteitsvolle service en investeringen in de netcapaciteit. Wat is prioritair: een grotere actieradius van de wagens of eerder snelladen? Ook de elektrificatie van zwaar transport… Lees verder ›

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden. Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven…. Lees verder ›