ChargeSim stelt virtuele ontwerp- en simulatiesoftware voor

ChargeSim stelt op het congres Laadinfra hun virtuele ontwerp- en simulatiesoftware voor. Met planningssimulatiesoftware voor het opladen van elektrische voertuigen kunt u de opties voor opladers en elektrische aansluitingen in simulatie verkennen voordat u ze gaat bouwen. Zo kan u projectvertragingen en extra kosten als gevolg van het selecteren van de verkeerde opladers voorkomen.

ChargeSim is puur een ontwerp- en simulatietool die ingezet wordt voordat de laders worden aangeschaft. Het bedrijf heeft software ontwikkeld om aan de voorzijde te simuleren wat de juiste laadinfrastructuur is. De software houdt rekening met de verschillende energiebronnen, zonne-energie, batterijen, de tarieven gedurende de dag, de planning van de voertuigen en overige zaken zoals voorverwarming van voertuigen, reiniging en ander werkzaamheden die op locatie worden uitgevoerd. Dankzij de software kan de meest geschikte opstelling geselecteerd worden die leveranciersonafhankelijk is. Deze kan gebruikt worden om de workflows en het slim opladen van bestaande locaties te helpen verbeteren.

Slimme oplaadalgoritmen

ChargeSim helpt exploitanten van EV-bussen en vrachtwagens, OEM’s van laders, CPO’s en nutsbedrijven bij het implementeren van effectief opladen van elektrische voertuigen en slimme oplaadalgoritmen. Met behulp van ChargeSim software is de gebruiker in staat om de juiste laadinfrastructuur, energievoorziening (zon, accu e.d.) en type laders te bepalen en duidelijk inzicht te verkrijgen in de eenmalige uitgaven versus terugkerende uitgaven bij verschillende laadopstellingen. Het doel van ChargeSim is software te ontwikkelen die bijdraagt aan een zo soepel mogelijke overgang naar elektrificatie. Door inzet van de software kunnen de kosten van elektrificatie worden verlaagd en het slim opladen gemakkelijker verbeterd worden.

Grote bedrijven

De software is voor bedrijven – die willen elektrificeren – belangrijk. “Naarmate de elektrificatie toeneemt, is het belangrijk om vooraf een analyse te doen”, zegt Nick Akkers van ChargeSim. “Als je 100 procent van je truck- of busvloot wil elektrificeren, is het belangrijk de juiste infrastructuur te creëren. In het begin van de elektrificatie is het vrij eenvoudig. Heb je twee voertuigen dan worden er vaak twee laadpalen neergezet. Ga je echter uitbreiden dan wordt het een ander spel. Niet alleen qua locatie, maar ook qua aansluiting in verband met mogelijke netcongestie. Vaak wordt gedacht aan zo snel mogelijk laden, maar is dat wel nodig?”

Juiste mix

De juiste mix van snelladers en laders die gedurende de nacht het voertuig laden is belangrijk. “Door gebruik te maken van ChargeSim software is het mogelijk om vooraf verschillende modellen te maken en te analyseren wat voor jouw use-case de beste setup is, zoals de mix van vermogenstoevoer (netaansluiting, zonne-energie, windenergie, batterijen), type laders en indeling van de laadpunten om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken”, zegt Akkers. “De software stelt je in staat om de beste setup te vinden om je voertuigen maximaal inzetbaar te krijgen en houden. Je moet aan de voorzijde de juiste berekening doen om een vloot zo efficiënt mogelijk rijdend te houden.”

Busdepots

ChargeSim is ontstaan voor de electrificatie van busdepots, vanuit de behoefte om professioneel een efficiënte laadinfrastructuur te kunnen bepalen en de juiste afweging te kunnen maken tussen operationele kosten zoals energiekosten en voertuigbewegingen versus eenmalige investeringen zoals het plaatsen van meer laders en voorzien in grotere netaansluitingen. “Hierin heeft onze software al veel bedrijven wereldwijd geholpen met het vinden van de juiste setup”, zegt Akkers.

Slim laadalgoritme

Op steeds meer laadterreinen is het belangrijk om een slim laadalgoritme toe te passen. “Anders is er met de netcongestie vaak onvoldoende stroom aanwezig om de voertuigen te laden”, zegt Akkers. “Steeds meer partijen zijn bezig met slimme laadalgoritmes. Het lastige voor deze bedrijven (vaak CPO’s) is het testen van hun slimme software. Je wilt namelijk graag testen in een omgeving waarin je herhaaldelijk hetzelfde scenario hebt, zodat je goed kunt zien of je algoritme inderdaad efficiënter omgaat met de situatie.” Om dit probleem te tackelen heeft ChargeSim het product ‘eVirtuFleet’ ontwikkeld. Dit is een virtuele vloot om CPO software te testen of te demonstreren aan klanten. Een protocol wat tussen de CPO’s en de laadpalen veelvuldig gebruikt wordt is OCPP (Open Charge Point Protocol). Via dit protocol wordt ook de eVirtuFleet software gekoppeld, de software gedraagt zich dan ook als fysieke laders, waarbij voertuigen komen en gaan om te laden.

Truckmarkt

ChargeSim lanceerde recent ook een nieuw product voor de markt van de vrachtwagens. “We zien dat de truckmarkt ook meer elektrificeert”, zegt Akkers. “Een enkele simpele laadpaal volstaat niet meer. Maar wat is dan wel de juiste setup? En is er wel voldoende elektrisch vermogen om te benutten op mijn terrein? Hoe efficiënter je aan de voorzijde kan berekenen wat verschillende scenario’s doen, hoe beter dat is voor het totale plaatje van het energienet.” ChargeSim probeert ook te kijken hoe bedrijven gezamenlijk energie kunnen delen. “Als iedereen apart een laadstation bouwt, dan is dat niet duurzaam”, zegt Akkers. “Er wordt in de markt gekeken om gezamelijke laadhubs te bouwen. We werken aan de mogelijkheid voor het combineren van energieprofielen van de verschillende bedrijven in onze software om te bepalen hoeveel energie er resterend is om de voertuigen op te laden. In die mix kan je ook andere energievoorzieningen bijvoegen zoals batterijen.

morenews

Congres Laadinfra 2024 brengt EV-sector in kaart

“We staan nog maar aan het begin van grote uitdagingen” De elektrificatie gaat snel en dat is positief. De uitdagingen zijn groot, zoals het voorzien van voldoende laadinfrastructuur met een kwaliteitsvolle service en investeringen in de netcapaciteit. Wat is prioritair: een grotere actieradius van de wagens of eerder snelladen? Ook de elektrificatie van zwaar transport… Lees verder ›

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden. Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven…. Lees verder ›