Nieuwe evoluties in EV-markt

De markt van de elektrische wagens boomt hard. Het aantal elektrische voertuigen en laadpunten is fors aan het stijgen. De fleetmarkt doet het goed. We praten met Romain Denayer van EV Belgium, partner van het Congres Laadinfra.

Het loopt in België vlot op het vlak van laadpalen en elektrische voertuigen. De EV-markt groeit snel. Dat blijkt uit een onderzoek van EV Belgium, de federatie die ruim 140 bedrijven die actief zijn in de e-mobiliteit, vertegenwoordigen. Het gaat onder andere over laadpalen, software, installateurs en automerken. Eind 2019 waren er bijvoorbeeld net geen 9000 full-electric voertuigen ingeschreven. In 2020 waren dat er al 15.000 en in 2021 ruim 22.000. Op 1 juli dit jaar is er al sprake van een verdubbeling van dat aantal full elektrische inschrijvingen tot 41.000. De schatting is dat het aantal tegen eind 2023 oploopt tot 80.000. In totaal reden er halverwege dit jaar om en bij de 140.000 full elektrische auto’s rond in België. De wagens met een batterij hebben in de eerste 9 maanden een gezamenlijk marktaandeel van meer dan 45%, met een respectievelijk marktaandeel van 18,3 procent voor full elektrisch, 20,4% voor de Plug-in Hybrids en 7,4% voor hybrids.

Fleetmarkt

De fleetmarkt doet het vandaag beter qua elektrificatie dan de private markt. “De bestellingen in de leasingmarkt lopen op tot 70 à 80 procent voor full electrics”, zegt Romain Denayer. “De uitdaging blijft de private markt. De gap is vandaag nog groot tussen leasing en privaat. Blijkbaar leven er in de private sector nog heel wat misvattingen over elektrisch rijden. Er zijn vanuit de overheid en de automobielsector dan ook maatregelen nodig om de private markt aan te zwengelen. Dan pas gaat de decarbonisatie van onze mobiliteit van start.”

Laadpunten

De markt van publiek toegankelijke laadpunten gaat heel goed voorruit. Eind september waren er 42.000 laadpunten (1 laadpunt is 1 stekker). Vlaanderen spant de kroon met 32.000 laadpunten. In Brussel staan er een kleine 4000 en in Wallonië staan er 6000. “De DC-snellaadpunten zijn sinds 2022 aan een versnelling begonnen en lineair aan het toenemen”, zegt Denayer. “Die trend wordt doorgezet in 2023. Door de toekomstige toename van het aantal full electrics zijn er extra oplaadpunten nodig, zeker in Wallonië”.

Full electrics

In de toekomst gaat het aantal laadpunten en elektrische wagens fors toenemen. Tegen 2030 zijn er naar schatting 2 miljoen full electrics in België. Om te volgen, waarschuwt EV Belgium dat er ook een exponentiële groei van het aantal publiek toegankelijke laadpunten zal moet komen. “We schatten dat er tussen de 200.000 en 250.000 laadpunten op het publieke domein moeten voorzien worden en tussen de 15.000 en 20.000 dc-laders. We zitten in het begin van de transitie en we moeten nog heel wat meer AC en DC laadpunten voorzien om elektrisch rijden eenvoudig te maken voor iedereen. Sommigen beweren dat we vandaag voorlopen in het aantal laadpunten, iets wat niet helemaal onjuist is, maar hier zal snel verandering in komen omdat – in 2024 of 2025 – de exponentiële groei in het aantal voertuigen de lineaire groei van laadpalen zal voorbijsteken. Op dat moment zullen we dan ook een tekort aan publiek toegankelijke laadpunten hebben. Iets wat we kost wat kost kunnen en moeten vermijden.”

Meer nieuws

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden. Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven…. Lees verder ›

Het belang van uptime en dynamisch laden in laadinfrastructuur

Siemens is een totaalprovider voor laadoplossingen en de omringende energiedistributie-infrastructuur. Zo biedt de fabrikant zowel technologie aan voor de grid-connectie en energiedistributie als voor de DC-laadinfrastructuur zelf, en staat op die manier garant voor een sluitende uptime. Op de stand van het Congres Laadinfra stelt Siemens de Sicharge D voor, een kostenefficiënte snellader die eenvoudig… Lees verder ›