ChargePlanner nu beschikbaar in vijf landen

ChargePlanner is sinds kort ook beschikbaar in Duitsland. De data-oplossing van de Gentse scale-up RetailSonar kan chargepoint operators (CPO’s) nu in vijf landen (België, Nederland, Frankrijk, Spanje en Duitsland) de weg wijzen naar de meest winstgevende locaties voor EV chargers. Begin 2024 komt daar ook nog Engeland bij. Daarmee is het bedrijf aan een steile opmars bezig in Europa.

ChargePlanner werd twee jaar geleden geïntroduceerd. De oplossing bevat heel wat data zoals passage, lokale bezoekers, concurrentie en informatie over het elektriciteitsnetwerk. Deze data komt samen in een slim voorspellend model dat voor elke locatie naar keuze het potentieel van een publieke laadpaal bepaalt. Een volledig nieuwe markt dus. “De juiste locatie is essentieel voor het succes van een laadpaal”, zegt Dave Dhoest, verantwoordelijk voor new business binnen de EV- wereld. “Zeker wie investeert in duurdere ultrasnelle laders wil een maximale garantie op een zo hoog mogelijke ROI. Foute locatiekeuzes wil je koste wat het kost vermijden.”

Personenwagens en trucks

Het platform van RetailSonar kijkt naar de meest winstgevende locaties voor elektrische laadpalen. Dave Dhoest vertelt: “We willen CPO’s helpen om hun laadpalennetwerk op de slimste manier uit te rollen. En installateurs om te bepalen welk type laadpaal op welke locatie moet gezet worden. Daarnaast helpen we op aanvraag kleinere spelers met rapportages.” RetailSonar focust zich met het platform Chargeplanner vooral op de markt van de personenwagens, al wordt die langzaam aan uitgebreid naar elektrische vrachtwagens. “Die hebben een hogere capaciteit nodig en moeten snel laden. Er komen steeds meer vragen vanuit bedrijven met bestelwagens en trucks. De vraagstukken komen binnen vanuit de CPO’s voor onder meer logistieke hubs. Het systeem gaat nog veel meer gelaagdheid krijgen. Waar we vroeger één voorspellend model hadden, gaan we nu verschillende
modellen integreren van fast- tot slowchargers en van personenwagens tot grote trucks.”

Niet rendabel

Als het gaat om het gebruik van laadpalen zien we grote verschillen tussen de Europese landen. Het mediaangebruik per charging point is in Nederland 30, in België 28, Duitsland 23 en Spanje 7 megawatt uur per jaar. “Veel laadpalen zijn eigenlijk niet rendabel”, zegt Dave Dhoest. “Er zijn veel laders die minder dan 15 megawatt uur per jaar halen, die kunnen niet rendabel zijn. Nederland heeft de grootste penetratiegraad van laadpalen, zelfs dubbel zoveel als België, Duitsland en Frankrijk. Maar kijken we naar het verbruik, dan zien we dat een groot deel van de laadinfrastructuur in Nederland niet rendabel is. Er heeft een wildgroei plaatsgevonden. Maak als CPO de juiste afweging tussen kostprijs en rendement. Dat lukt nog beter als toekomstplannen met elkaar gedeeld worden. Al deze informatie kan in ons platform samenkomen, waardoor je een blik in de toekomst kunt werpen.”

Naar het optimale scenario voor de toekomst

De ambities van ChargePlanner beperken zich niet alleen tot het helpen van CPO’s naar de meest rendabele locaties voor laadpalen. De ultieme doelstelling is het kunnen bepalen van het optimale laadnetwerk van de toekomst, zowel voor personenwagens als trucks. Zo’n scenario is ook belangrijk voor overheden om het beleid te kunnen sturen. En voor elektriciteitsbedrijven om vraaggestuurd nieuwe investeringen in het netwerk te kunnen evalueren. Daarom start ChargePlanner binnenkort een tweejarig onderzoeksproject in Vlaanderen, gesteund door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.
https://retailsonar.com/nl/blog/post/lancering-chargeplanner

morenews

Congres Laadinfra 2024 brengt EV-sector in kaart

“We staan nog maar aan het begin van grote uitdagingen” De elektrificatie gaat snel en dat is positief. De uitdagingen zijn groot, zoals het voorzien van voldoende laadinfrastructuur met een kwaliteitsvolle service en investeringen in de netcapaciteit. Wat is prioritair: een grotere actieradius van de wagens of eerder snelladen? Ook de elektrificatie van zwaar transport… Lees verder ›

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden. Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven…. Lees verder ›