Efinance Belgium: voortrekker in elektrische laadoplossingen met Ecotap

EfinanceBelgium, gevestigd in het pittoreske Zandhoven in de Belgische Kempen, beleeft een periode van exponentiële groei, gedreven door de groeiende vraag naar elektrificatie. Als toonaangevende distributeur van Ecotap-laadoplossingen heeft het bedrijf zich stevig gepositioneerd als een super-distributeur, met het volledige productgamma van Ecotap in eigen beheer, variërend van AC tot DC-laders.

Met de stijgende populariteit van elektrische voertuigen neemt de vraag naar betrouwbare laadinfrastructuur toe, en hier komt EfinanceBelgium op de voorgrond. Als super-distributeur van Ecotap, een vooraanstaand merk in elektrische laadoplossingen, heeft het bedrijf een breed scala aan laadstations in zijn portfolio. Van particulieren tot bedrijven die streven naar duurzame mobiliteit, Ecotap biedt op maat gemaakte oplossingen om aan de uiteenlopende behoeften van klanten te voldoen. De overname van Ecotap door de Legrand Group, een wereldspeler op het gebied van elektrische componenten, twee jaar geleden, heeft geleid tot een nog nauwere samenwerking en de verdere internationale groei van het merk Ecotap. Efinance Belgium werd door Legrand aangesteld als gecertificeerde integrator. “We zijn als certified integrator benoemd door Legrand omdat wij die technische kennis in huis hebben”, zegt Sánchez Campos Siegfried, Commercial Manager bij EfinanceBelgium. “Deze erkenning bevestigt de expertise van EfinanceBelgium in de integratie en ondersteuning van geavanceerde laadinfrastructuur. Samen met Legrand kunnen we zorgen voor totaal oplossingen bij onze klanten.”

Betrouwbaarheid
Bij Efinance Belgium en Legrand wordt service als een hoeksteen van betrouwbaarheid gezien. “Ons doel is te allen tijde steeds te zorgen voor tevreden klanten”, zegt Sánchez Campos Siegfried. “Om dit te realiseren breidt ons team voortdurend uit. Een toegewijd team van technische managers staat paraat om ondersteuning te bieden aan Certified Members en Partners.” Door samenwerkingen met gecertificeerde en gekwalificeerde partners, die regelmatig bijgeschoold worden, zorgt het bedrijf ervoor dat de laders in het veld operationeel blijven. Sánchez onderstreept het belang van continue training en certificering van partners: “Minstens 20 procent van de teams van onze partners moet onze trainingen hebben gevolgd. Dit waarborgt niet alleen de kwaliteit van onze dienstverlening maar draagt ook bij aan de verdere professionalisering van de sector.”

Begrip
In België wordt de naam Ecotap meer en meer en begrip als je spreekt over publieke laadpalen. Verschillende grote tenders (overheidsaanbestedingen) zijn ondertussen gewonnen met Ecotap. “Zo heb je de tender Vlaanderen waar Engie maar liefst 11.000 publieke Ecotap oplaadpunten plaatst in Vlaanderen”, zegt Sánchez Campos Siegfried. “Verder heb je CPO Orange Charging die gestart is met de uitrol van 1400 AC duo laadpunten bij Brussels Airport Company. Energydrive won met de Ecotap duo wide de Chargy Click 2 tender in Brussel voor 1500 laadpunten; het ziet ernaar uit dat Chargy Click 3 ook met Ecotap zal ingediend worden. Deze cijfers benadrukken dat de Ecotap laders zich perfect lenen voor de publieke omgeving door hun robuustheid en kwaliteit.”

Software
Naast de hardware is er ook het softwaregedeelte bij de laadpaal. Dit laatste bepaalt of de lader als ‘slim’ wordt beschouwd of niet. “De software speelt een cruciale rol in de functionaliteit van de laadpaal, waardoor gebruikers toegang hebben tot geavanceerde functies en monitoringmogelijkheden”, zegt Sánchez Campos Siegfried. “Slimme laadpalen kunnen bijvoorbeeld worden geïntegreerd met energiemanagementsystemen, worden bediend via platformen en bieden de mogelijkheid voor gegevensverzameling en analyse.” Bij de Federale overheidsdienst Economie (FOD Economie) zijn de Ecotap laders opgenomen als slimme laders waardoor ze in aanmerking komen voor diverse subsidies zoals onder andere het ‘Clean power for transport’. Het geeft de klanten de mogelijkheid te genieten van financiële ondersteuning en incentives voor de aanschaf van deze slimme laadpalen wat de transitie naar elektrisch vervoer bevorderd. Om de service te optimaliseren, heeft EfinanceBelgium het platform ElectraClear opgericht. ElectraClear is een innovatief platform voor onderhoudssupport. De activiteiten van EC bestaan uit connectiviteitsdiensten, laadpaalbeheer en laadpassen. “Hiermee kunnen we klanten maximaal ontzorgen en ons flexibel opstellen in de markt”, zegt Sánchez Campos Siegfried.

Loadbalancing
Efinance Belgium krijgt steeds meer te maken met locaties waar het beschikbare vermogen beperkt is en het gebouw steeds voorrang moet krijgen op het laadgrid. “Om het beschikbare vermogen dynamisch en zo goed mogelijk te verdelen over de voertuigen heb je een energiemanagement systeem nodig”, zegt Sánchez Campos Siegfried. “Hiervoor gebruiken we het Partino systeem uit Zwitserland dewelke in de BENELUX door ons wordt verdeeld. Deze bestaat uit 3 types kWh meters die op meerdere niveaus dynamisch en intelligent het belastingsbeheer bewaken. Indien het vermogen het toelaat kunnen tot wel 50 grids gekoppeld worden,1000 laadstations kunnen op deze manier balanceren.”

Toekomst
Terwijl Efinance Belgium en Ecotap hun positie consolideren, werpen ze ook een blik op de toekomst. In een tijdperk van snel evoluerende technologieën en groeiend milieubewustzijn blijven ze zich inzetten voor innovatie en duurzame mobiliteit. “Wat de toekomst ook mag brengen, we staan klaar om een sleutelrol te spelen in de verdere ontwikkeling van elektrische laadoplossingen”, zegt Sánchez Campos Siegfried. “Door voort te bouwen op deze sterke punten en het momentum van de elektrische revolutie vast te houden, blijven we een betrouwbare partner voor iedereen die de overstap maakt naar een duurzamere toekomst op wielen.”

morenews

Congres Laadinfra 2024 brengt EV-sector in kaart

“We staan nog maar aan het begin van grote uitdagingen” De elektrificatie gaat snel en dat is positief. De uitdagingen zijn groot, zoals het voorzien van voldoende laadinfrastructuur met een kwaliteitsvolle service en investeringen in de netcapaciteit. Wat is prioritair: een grotere actieradius van de wagens of eerder snelladen? Ook de elektrificatie van zwaar transport… Lees verder ›

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden. Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven…. Lees verder ›