Kempower zet zinnen op België

Kempower, de producent van robuuste laadoplossingen, wil het komende jaar de markt veroveren in België. Er werden extra salesmensen aangeworven. De fabrikant van laadsystemen verwacht een forse groei in zowel publiek laden als op bus en truck depots.

Kempower staat vooral bekend om de innoverende, modulaire en schaalbare laadoplossingen. De laadoplossingen zijn geschiktvoor vele soorten voertuigen en kunnen tegen bijna alle weersomstandigheden. Kempower focust daarbij niet op één markt. Het bedrijf is actief in tal van sectoren, zoals public charging, de bouwsector, de transportwereld met trucklaadoplossingen, busdepots,… Het bedrijf wil over alle linies evenredig groeien met sterke partners. Het bedrijf is actief in 40 landen. Het komende jaar gaat Kempower fors inzetten op de Belgische markt. “De markt van laadinfrastructuur staat in België nog in de kinderschoenen”, zegt Han Dix, Head of Sales Benelux. “Er is een groot potentieel. Ik verwacht de eerste deals voor de eerste grote openbare laadnetwerken in België. Er zijn heel wat retailers die laadstations willen plaatsen. We hebben onlangs twee Belgische verkopers aangeworven, één voor Vlaanderen en één voor Brussel/Wallonië.”

Busbedrijven
Han Dix ziet voor België groeimogelijkheden, vooral bij busbedrijven. “We merken dat er vooral vanuit private busbedrijven de vraag komt om snellaadsystemen te plaatsen. Het gaat vooral om onderaannemers die voor De Lijn rijden. We hebben de eerste deals gemaakt. Het is een markt waar in heel België nu de meeste laadstations nodig zijn. Het is voor busbedrijven op fiscaal vlak heel interessant om de switch te maken naar elektrische laadstations.” Dix verwacht in de toekomst ook een groei in het segment van de elektrische trucks. “In België zijn er ook veel truckbedrijven die er wel mee begonnen en laadstations van ons hebben geplaatst. Al moet de grote groei nog komen. In Nederland, Frankrijk en de UK zien we wel de grootste groeimarkten van het aantal nieuwe geregistreerde trucks.” Kempower wil zich ook op andere markten richten, zoals de haven. De fabrikant gaat onder meer elektrische terminal trekkers – een gespecialiseerd voertuig waarmee een zwaar beladen trailer of wagen over een korte afstand wordt verplaatst – uitrusten met hun laadpalen. “De maritieme sector kent een enorme grote markt. In de toekomst kunnen we dat misschien ook doen voor boten.”

Laadsnelheid
Kempower zal er altijd voor zorgen dat hun klanten zo optimaal mogelijk kunnen laden. Dat gebeurt met een dynamische vermogensverdeling. Door deze dynamische stroomverdeling kan ieder voertuig zo optimaal mogelijk naar de behoefte worden bediend. De laadinfrastructuur beschikt over een centrale bouwunit, waar de Kempower satelite aan wordt gekoppeld. “We maken groepjes van 8 zodat we de stroom slimmer kunnen verdelen”, zegt Dix. “We hebben eigen software ontwikkeld zodat we alles in eigen hand kunnen ontwikkelen. De laadsnelheid is maar bijzaak. De laadhub bewaakt continu het laadvermogen van elke voertuig. Wanneer de laadcapaciteit van een voertuig afneemt naarmate de batterij oplaadt, wijst het systeem deze automatisch toe aan voertuigen die extra laadvermogen kunnen gebruiken.”

Peak shaving
Kempower maakt gebruik van peak shaving, een techniek die op de elektriciteitsmarkt wordt gebruikt om de piekvraag naar elektriciteit af te vlakken door opgeslagen energie te gebruiken in tijden van grote vraag. “We halen de pieken op het net eruit, zodat de klant minder betaald aan de netbeheerder”, zegt Dix. “Het is belangrijk om zo efficiënt mogelijk het laadvermogen te verdelen over de output, zodat je beter de stroom kwijt kan en het minst voor de stroom betaalt. Dat levert geld op en ben je zo efficiënt met je energiehuishouding bezig. Het is ook duurzamer.” Via een duidelijke gebruikersinterface op het scherm inclusief QR code kan je de laadsessie volgen. Hiermee kan men de details van de laadsessie op de telefoon volgen, zoals de laadstatus, het laadvermogen en de totale toegevoegde energie.

Nieuw product
Volgend jaar komt Kempower met een nieuw product voor de markt. Kempower breidt haar aanbod aan diverse, snelle DC-laadoplossingen uit met de introductie van het megawatt-laadsysteem op de markt. Het gaat om het zogenaamde Megawatt Charging System (MCS), een oplaadstekker in ontwikkeling voor het snelladen van grote en middelgrote elektrische voertuigen. Die hebben grotere stroombronnen nodig. Kempower ontwikkelt een lader tot 1500 ampère (1200 KW), drie keer zo veel als hun huidige, zwaarste versie. Het is een speciaal laadsysteem voor hogere vermogens dan 1 MW, gespecificeerd voor het laden van elektrische vrachtwagens en zwaar transport. De leveringen van het nieuwe Kempower Megawatt Charging System in Europa is in het eerste kwartaal van 2024 voorzien. Volgens Kempower zal dit een grote stap voorwaarts zijn in het terugdringen van koolstofuitstoot. Kempower verliest het milieu ook bij de productie niet uit het oog. Kempower vervaardigt de dag van vandaag al veel snelladers uit gerecyclede producten. De Kempower Movable Charger is bijvoorbeeld voor 99,61% gemaakt van gerecyclede producten. Kempower streeft ernaar om voor 99% te produceren met gerecycleerde producten.

morenews

Congres Laadinfra 2024 brengt EV-sector in kaart

“We staan nog maar aan het begin van grote uitdagingen” De elektrificatie gaat snel en dat is positief. De uitdagingen zijn groot, zoals het voorzien van voldoende laadinfrastructuur met een kwaliteitsvolle service en investeringen in de netcapaciteit. Wat is prioritair: een grotere actieradius van de wagens of eerder snelladen? Ook de elektrificatie van zwaar transport… Lees verder ›

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden. Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven…. Lees verder ›