Congres Laadinfra België: ‘We kennen de puzzelstukken, de puzzel moet nu gelegd worden’

‘We weten wat er gedaan moet worden op het gebied van de laadinfrastructuur in België, nu moeten we het nog doen.’ Dat is de conclusie van de eerste editie van het Congres Laadinfra België.

Het evenement vond plaats tijdens de Autosalon in Brussel waar er door 28 sprekers gekeken werd naar de actuele toestand van de Belgische laadinfrastructuur en naar de toekomst. Laadinfrastructuur is duidelijk een ‘hot topic’ in België met een opkomst van 400 deelnemers.

Waar politici vinden dat ze op schema lopen als het gaat om het aantal laadpalen en de staat van het stroomnet in het land, voorziet het werkveld nog veel onzekerheden met betrekking tot de EU doelstellingen voor 2035.

België moet tandje bijschakelen

Sigrid de Vries van Acea vat dit goed samen tijdens haar gesprek met dagvoorzitter VRT-nieuwslezer Wim de Vilder over de uitdagingen van de Green Deal en Fit for 55. Volgens De Vries moeten de rijkere Europese landen het voortouw nemen in de uitbouw van elektrische laadinfrastructuur.

“België doet zijn best, maar staat toch pas op de zevende plaats in Europa op het vlak van laadinfra. Rijkere landen moeten echt voorop lopen, dus ook België zal een tandje moeten bijschakelen. Het zal ook een grote uitdaging worden om elektrisch rijden betaalbaar te maken en om de onzekerheid weg te nemen”, aldus De Vries.

Wim de Vilder in gesprek met Lydia Peeters en Alain Maron. (Foto: Marcel Cazemier)

Frictie gewesten

Michel Martens, directeur van de studiedienst bij Febiac, haalt daarnaast aan dat vrachtvervoer een blinde vlek lijkt te zijn in de plannen. Ook merkt hij op dat het eigen beleid voor infrastructuur van de drie gewesten in België voor problemen zorgt.

Deze frictie tussen de gewesten was te merken tijdens het panelgesprek tussen de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters en de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering Alain Maron. Ze discussieerden over de Belgische doelstellingen en hun haalbaarheid en hadden hier een duidelijke eigen kijk op. Waar Maron de focus legt op Smartmove en kilometerheffing, wil Peeters daar juist vandaan blijven en de andere gewesten oproepen te investeren in laadnetwerken en fietssnelwegen.

De slotconclusie van De Vilder luidt: “We kennen de puzzelstukken in de uitrol van elektrische laadinfrastructuur in België. De puzzel moet nu nog wel gelegd worden.”

Dit bericht verscheen eerder op vakblad Fleet & Mobility.

Meer nieuws

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden. Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven…. Lees verder ›

Het belang van uptime en dynamisch laden in laadinfrastructuur

Siemens is een totaalprovider voor laadoplossingen en de omringende energiedistributie-infrastructuur. Zo biedt de fabrikant zowel technologie aan voor de grid-connectie en energiedistributie als voor de DC-laadinfrastructuur zelf, en staat op die manier garant voor een sluitende uptime. Op de stand van het Congres Laadinfra stelt Siemens de Sicharge D voor, een kostenefficiënte snellader die eenvoudig… Lees verder ›