Allego zoekt samenwerking in België: “Dekkend laadnetwerk nodig om overstap te versnellen”

Allego ziet als brede aanbieder van laaddiensten enorme mogelijkheden in België. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf was één van de pioniers op de markt van elektrisch laden in het algemeen en al vroeg actief in België met zowel AC (normaal) als DC (snellaad) punten. Inmiddels is Allego de grootste CPO van Belgie met meer dan 5500 publieke laadpunten in haar netwerk.

Waar de nadruk in eerste instantie lag op de aanleg van openbaar netwerk van AC laadpunten door gans Vlaanderen is deze met voortschrijdend inzicht inmiddels verschoven naar meer geconcentreerd laden in combinatie met snel. In dat kader, en om de transitie versneld te maken, zoekt Allego partnerships. Het bedrijf is op dit moment voornamelijk bezig bestaande pompstations te veranderen in laadhubs met snelladers. Daarnaast doet Allego ook een handreiking naar transportbedrijven: “Zorg dat laden een onderdeel wordt van je dienstverlening,” roept Harold Langenberg, Director Global Business Development.

In Vlaanderen heeft Allego al in 305 gemeenten laadpalen staan, “Daar zie je dat er, door proactief beleid van de Vlaamse overheid, een basisinfrastructuur is voor elektrische voertuigen,” zegt Langenberg. De basisinfrastructuur voldoet heden ten dage echter niet meer. De laadpunten die er nu staan zijn veelal punten waar voertuigen langzaam kunnen laden, ideaal voor Plug-in Hybride voertuigen of Batterij Elektrische Voertuigen die langer geparkeerd staan, zoals ‘s nachts.

Laadpalen van Allego.

“Om de omschakeling te maken naar een volledig elektrisch wagenpark moet echter uit een ander vaatje worden getapt. Volgens Allego is de tijd rijp om een volgende stap te zetten. “De uitdaging waar België nu voor staat is dat er een versnelling komt. Er moet op landelijk niveau een geïntegreerd dekkend netwerk moet komen.”

“Alleen met een dekkend laadnetwerk stimuleer je de overstap van consumenten en bedrijven. Dat is de belangrijkste opdracht.” Als aanbieder van laadpalen ziet Allego twee manieren om een landelijk dekkend netwerk te creëren in België. “Het netwerk moet bestaan uit een portfolio van verschillende laadsnelheden. Daarnaast moet je nadenken over de geografische ligging van de laadpunten. Kortom, de juiste laadpunten, met de juiste laadsnelheid op de juiste plek. Als we dit niet slim met elkaar organiseren, dan wordt het een bottleneck.”

High-power charging

Veel van de publieke laadpunten in België staan in woonwijken en hebben een laag vermogen. “Dat is waarin België tot nu toe heeft voorzien. Wij weten uit ervaring dat een auto gemiddeld tien uur aan zo’n paal staat te laden. Dan kunnen er slechts twee auto’s per dag per laadpunt opladen.” Daartegenover zet Langenberg het idee van laadhubs. “Bij een laadhub zijn tientallen laadpunten beschikbaar. Als een EV-rijder met hoge zekerheid weet dat er een plek beschikbaar is, inclusief een hoog vermogen zodat je er niet meer dan tien à twintig minuten hoeft te staan, dan wordt het al ontzettend aantrekkelijk om daar een bezoek aan te brengen.”

“Voor netbeheerders zijn dergelijke laadhubs tevens makkelijker te managen. Er zijn grotere investeringen mee gemoeid, maar de dienstverlening is absoluut van een hoger niveau en daarmee voorziet het beter in de behoefte.” De uitdaging zit vooral in de vraag waar deze laadpunten moeten komen. Allego zoekt hierin partners die locaties beschikbaar hebben. “In België hebben wij bijvoorbeeld een partnership met G&V Energie Group, waar we trots op zijn. Zij beheren een significant aantal brandstofstations. In Antwerpen hebben wij de eerste locatie live waar enkele klassieke benzinepomps onder de overkapping zijn weggehaald en daar staan nu laadpunten met een hoog vermogen. De energievoorziening op die locatie was al deels voorhanden en alle voorzieningen waren in de buurt. Dat was een hele goede en snelle interactie. Op korte termijn zien we dat die laadpunten erg goed gebruikt worden en daarmee voldoen aan de behoefte van de EV-rijder.”

Laden als dienstverlening

“In slimme partnerships combineer je het bestaande met het nieuwe. Dat vat de uitdaging waar België voor staat eigenlijk ook goed samen.” Allego is met name op zoek naar locatiepartners. “Wij vragen hen mee te helpen in de energietransitie. Help ook mee om laden onderdeel te maken van de dienstverlening die je eigenlijk al hebt,” roept Langenberg. Aan de discussietafel zitten momenteel al veel partijen: aanbieders van laadpalen, overheden, fabrikanten en EV-rijders. Langenberg ziet hier ook een plek voor (transport)bedrijven en roept hen op om te investeren in een laadinfrastructuur van hoge kwaliteit. “Laden als dienstverlening moet onderdeel worden van de bedrijfsvoering.”

“Een vastgoedondernemer of bijvoorbeeld een retaileigenaar hebben allemaal klanten die elektrisch gaan rijden. Laden wordt daarmee een dienstverlening en dat moet onderdeel worden van de bedrijfsvoering. Bezoekers, klanten en suppliers bezoeken bedrijfslocaties. Als zij overschakelen naar elektrisch rijden, dan is de verblijftijd natuurlijk ook laadtijd. Een van de ideeën die we hebben is dat we in België netwerken kunnen opbouwen van logistieke bedrijven. In België vindt heel veel logistiek plaats. Dat zijn allemaal beleveringen van depots en warenhuizen. Als die bedrijven de koppen bij elkaar steken en een laadnetwerk met een hoog vermogen creëren, dan creëren we meteen een netwerk waar logistieke bedrijven ook bij elkaar kunnen laden. De drempel om te investeren in elektrische trucks is dan minder hoog.”

Allego is hoofdsponsor op Congres Laadinfra ’23 in Brussel op 17 januari. Bijwonen? Registreer je hier

morenews

Congres Laadinfra 2024 brengt EV-sector in kaart

“We staan nog maar aan het begin van grote uitdagingen” De elektrificatie gaat snel en dat is positief. De uitdagingen zijn groot, zoals het voorzien van voldoende laadinfrastructuur met een kwaliteitsvolle service en investeringen in de netcapaciteit. Wat is prioritair: een grotere actieradius van de wagens of eerder snelladen? Ook de elektrificatie van zwaar transport… Lees verder ›

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden. Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven…. Lees verder ›