Phoenix Contact: “Loadbalancing alleen is niet de oplossing”

Phoenix Contact helpt voornamelijk bedrijven om het vermogen van de energieaansluiting optimaal te verdelen over de gebruikers. Het bedrijf maakt gebruik van een app en slimme software. “Het verschil tussen wat wij doen en wat loadbalancing doet, is dat wij meer comfort bieden maar tegelijkertijd ook piekbelasting vermijden en dus kosten besparen“, zegt Dirk Eeraerts. Het bedrijf draagt deze boodschap graag uit op het Congres Laadinfra ’23 op 17 januari in Brussel.

“Loadbalancing houdt geen rekening met de behoefte van de gebruiker, enkel met de elektrische capaciteit van de infrastructuur”, vertelt Eeraerts. “Stel een bedrijf heeft ongeveer vijftig werknemers en plaatst dan dertig laadpalen van 11 kilowatt. Een simpele rekensom leert dat 330 kilowatt nodig is, terwijl de aansluiting maar 100 kilowatt biedt. De laadpalen vragen vaak twee of drie keer meer dan de netaansluiting. Het eerste wat dan meestal wordt voorgesteld is loadbalancing.”

Loadbalancing betekent dat elke auto dezelfde hoeveelheid vermogen toegewezen krijgt. Het opladen duurt daardoor langer, maar dat is niet het probleem. “Het houdt geen rekening met werknemers die bijvoorbeeld na twee uur weg moeten. Zij krijgen evenveel stroom in de wagen als mensen die de hele dag op kantoor zijn. Wij geven alle gebruikers een app en vragen hoelang de gebruiker op kantoor is. Vervolgens vragen we wat de afstand is dat ze moeten rijden op moment van vertrek. Iemand die de hele dag op kantoor is tot een uur of 5 en ’s avonds enkel naar huis rijdt, heeft een stuk minder energie nodig dan een collega die naar een klant moet rijden en 120 kilometer moet afleggen.”

Phoenix Contact MINT energy management.

Piekbelasting

Phoenix Contact verzamelt al die gegevens gecombineerd met het vermogen dat beschikbaar is in de netaansluiting en van lokale energieproductie. “Zo kunnen we naast solarenergie ook de energieflow van een stationaire batterij aansturen. De gegevens sturen we naar een rekeneenheid in de cloud, daar zetten we de middelen en behoeftes naast elkaar om deze zo optimaal mogelijk te gebruiken. Zo kunnen we het comfort van de gebruikers optimaliseren terwijl we de piekbelasting zo laag mogelijk houden. Voorts zorgen we ervoor dat de gebruiker steeds zo economisch en ecologisch mogelijk zijn wagen oplaadt.”

Vanaf dit jaar zijn er ook kosten op piekbelasting. “Het is daarom extra belangrijk om de piekbelasting laag te houden. Wij lossen dat probleem op zonder iedereen zomaar dezelfde gereduceerde capaciteit toe te kennen maar we maken intelligent gebruik van de voorhanden zijnde energie“

Op het Congres draagt Phoenix Contact deze boodschap uit. Een boodschap die vlot gehoor krijgt, merkt Eeraerts op. “We ontwikkelen voortdurend verder aan onze oplossingen voor intelligent energiemanagement om een antwoord te bieden op de uitdagingen van de energietransitie.”

Phoenix Contact is exposant op Congres Laadinfra ’23 in Brussel op 17 januari. Bijwonen? Registreer je hier

morenews

Congres Laadinfra 2024 brengt EV-sector in kaart

“We staan nog maar aan het begin van grote uitdagingen” De elektrificatie gaat snel en dat is positief. De uitdagingen zijn groot, zoals het voorzien van voldoende laadinfrastructuur met een kwaliteitsvolle service en investeringen in de netcapaciteit. Wat is prioritair: een grotere actieradius van de wagens of eerder snelladen? Ook de elektrificatie van zwaar transport… Lees verder ›

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden. Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven…. Lees verder ›