De methode van Fastned: “Snelladen met een uitstekende laadervaring”

Fastned, het Europese snellaadbedrijf, verwacht zijn 250e station in de eerste weken van 2023 te openen. Het bedrijf groeit enorm. “Alleen concurreren op de prijs levert geen goede infrastructuur op”, zegt CEO Michiel Langezaal. “Het gaat om de hele laadervaring.” Het bedrijf verwacht nog veel meer groei door te maken op deze manier. In 2030 hopen ze 1.000 laadstations in Europa te hebben.

Fastned zet in op een combinatie van een goede locatie en extra service. “We willen onze locaties graag neerzetten langs drukke snelwegen”, zegt Langezaal. Een voorbeeld daarvan is de locatie die Fastned eind december in Roeselare opende. De locatie is het zestiende laadstation van Fastned in België. Het nieuwe snellaadstation, herkenbaar aan het gele dak, ligt vlakbij de autosnelweg, de drukke Rijksweg en AZ Delta. In een kwartier tijd kan je op dit station genoeg laden om weer tot maximaal 300 kilometer te kunnen rijden. Het station beschikt over 300 kW snelladers waar vier wagens tegelijk kunnen opladen.

Fastned wint veel publieke tenders om zulke locaties in te richten, maar ook doet het bedrijf zaken met private locatie-eigenaren. “Wij hebben een groot voordeel als wij onderhandelen met locatie-eigenaren. Ons laadconcept wordt zeer gewaardeerd door onze klanten, de afgelopen maanden hebben we hiervoor awards gewonnen in meerdere landen. Daarnaast hebben wij zowel de software als de klantondersteuning geïnternaliseerd in ons bedrijf. Ook zijn we onze eigen aannemer voor het bouwen van de stations.”

Fastned werkt continue aan verbetering van dat geprezen laadconcept. Dit jaar opent Fastned haar eerste winkel bij een laadstation. “Hier kan je bijvoorbeeld verse koffie of broodjes halen”, vertelt Langezaal.

Michiel Langezaal, CEO van Fastned, voor een snellaadstation. FOTO: ANDY SMULDERS / PERSFOTO.COM

“Wij geloven dat wij tenders en private locatie deals kunnen winnen omdat wij een betere laadervaring bieden. Het feit dat onze concurrenten stilstaan en onze benadering nabootsen, is hier een mooi bewijs van. Snelladen is een heel aantrekkelijk onderdeel van de laadmarkt. Bij snelladen is de ervaring van de EV-rijder heel erg belangrijk.”

Met deze methode hoopt Fastned te groeien. “We willen 1.000 laadstations over heel Europa in 2030.”

Meer nieuws

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden. Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven…. Lees verder ›

Het belang van uptime en dynamisch laden in laadinfrastructuur

Siemens is een totaalprovider voor laadoplossingen en de omringende energiedistributie-infrastructuur. Zo biedt de fabrikant zowel technologie aan voor de grid-connectie en energiedistributie als voor de DC-laadinfrastructuur zelf, en staat op die manier garant voor een sluitende uptime. Op de stand van het Congres Laadinfra stelt Siemens de Sicharge D voor, een kostenefficiënte snellader die eenvoudig… Lees verder ›