RetailSonar: “Veel operatoren investeren nog te weinig in data bij het zoeken naar de meest winstgevende locaties”

Locatie, locatie, locatie. Ook voor laadpalen geldt dit alom bekende credo. De zoektocht naar optimale nieuwe locaties wordt in veel andere sectoren al onderbouwd door big data en AI. Ook in de EV-sector zet die trend zich ondertussen door, zo stelt Lucas Bossaert – location intelligence expert bij RetailSonar.

De komende jaren komen er heel wat nieuwe laadpalen bij. Naast voldoende netwerkcapaciteit dringt ook een ander urgent vraagstuk zich op. Wat zijn de beste locaties voor deze nieuwe laadstations?

“De juiste locatie is cruciaal voor het succes van een (semi-publieke) laadpaal. Wie bijvoorbeeld investeert in ultrasnelle laders, wil een maximale garantie op een zo hoog mogelijke ROI. Maar in het steeds competitievere landschap is ook een optimale spreiding en dekkingsgraad essentieel.” Aan het woord is Lucas Bossaert, location intelligence expert EV bij RetailSonar.

Al meer dan 10 jaar optimaliseren de experts van RetailSonar, een Gentse scale-up die uitgroeide tot Europees marktleider, de locatiestrategie van grote internationale retailers. “Eind 2021 ontwikkelden we ook een voorspellend model dat voor elke locatie naar keuze het potentieel van een publieke laadpaal bepaalt. Hoeveel kilowatt zou een laadpaal hier jaarlijks realiseren? En welk type laadpaal levert je het hoogste rendement op?”

Bossaert merkt dat data en slimmere besluitvorming op een recordtempo aan belang wint in deze snel groeiende sector. “Een logisch gevolg. Want enerzijds wordt klantgedrag steeds complexer. Maar anderzijds is er ook steeds meer data beschikbaar om dit gedrag in kaart te brengen en zo accuraat mogelijk te voorspellen.” 

Lucas Bossaert, location intelligence expert EV bij RetailSonar.

“De vraag is enorm. Momenteel ondersteunen we al stakeholders in Frankrijk, België, Duitsland, Nederland & Spanje. Andere Europese landen volgen snel.”

Om de datapuzzel te leggen, kijken operatoren dus best verder dan enkel de klassieke informatiebronnen. “Uiteraard zijn socio-demografische kenmerken, aanwezige concurrentie, doelgroepbepaling, technischie voorwaarden en passage essentieel. Maar daar stopt het niet. Via anonieme mobiele data breng je zeer precies de exacte verplaatsingen en motieven van potentiële klanten in kaart.  En ook de lokale activiteit speelt een belangrijke rol. Zijn er veel winkels, ontspanningsmogelijkheden of andere publiekstrekkers in de buurt? En hoe lang blijven consumenten  gemiddeld op die  locaties? Jouw klanten willen hun wachttijd tijdens het laden natuurlijk zo nuttig mogelijk doorbrengen. 

“Tijdens het Congres Laadinfra ’23 gaan we nog dieper in op de succesfactoren van een EV-locatie en onthullen we waar in België de meest winstgevende locaties voor nieuwe laadpalen liggen.”

Het Congres Laadinfra ’23 in Brussel op 17 januari bijwonen? Registreer je hier

Meer nieuws

Congres Laadinfra 2024 brengt EV-sector in kaart

“We staan nog maar aan het begin van grote uitdagingen” De elektrificatie gaat snel en dat is positief. De uitdagingen zijn groot, zoals het voorzien van voldoende laadinfrastructuur met een kwaliteitsvolle service en investeringen in de netcapaciteit. Wat is prioritair: een grotere actieradius van de wagens of eerder snelladen? Ook de elektrificatie van zwaar transport… Lees verder ›

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden. Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven…. Lees verder ›