RetailSonar: “Veel operatoren investeren nog te weinig in data bij het zoeken naar de meest winstgevende locaties”
Locatie, locatie, locatie. Ook voor laadpalen geldt dit alom bekende credo. De zoektocht naar optimale nieuwe locaties wordt in veel andere sectoren al onderbouwd door big data en AI. Ook in de EV-sector zet die trend zich ondertussen door, zo stelt Lucas Bossaert – location intelligence expert bij RetailSonar.
De komende jaren komen er heel wat nieuwe laadpalen bij. Naast voldoende netwerkcapaciteit dringt ook een ander urgent vraagstuk zich op. Wat zijn de beste locaties voor deze nieuwe laadstations?
“De juiste locatie is cruciaal voor het succes van een (semi-publieke) laadpaal. Wie bijvoorbeeld investeert in ultrasnelle laders, wil een maximale garantie op een zo hoog mogelijke ROI. Maar in het steeds competitievere landschap is ook een optimale spreiding en dekkingsgraad essentieel.” Aan het woord is Lucas Bossaert, location intelligence expert EV bij RetailSonar.
Al meer dan 10 jaar optimaliseren de experts van RetailSonar, een Gentse scale-up die uitgroeide tot Europees marktleider, de locatiestrategie van grote internationale retailers. “Eind 2021 ontwikkelden we ook een voorspellend model dat voor elke locatie naar keuze het potentieel van een publieke laadpaal bepaalt. Hoeveel kilowatt zou een laadpaal hier jaarlijks realiseren? En welk type laadpaal levert je het hoogste rendement op?”
Bossaert merkt dat data en slimmere besluitvorming op een recordtempo aan belang wint in deze snel groeiende sector. “Een logisch gevolg. Want enerzijds wordt klantgedrag steeds complexer. Maar anderzijds is er ook steeds meer data beschikbaar om dit gedrag in kaart te brengen en zo accuraat mogelijk te voorspellen.”
“De vraag is enorm. Momenteel ondersteunen we al stakeholders in Frankrijk, België, Duitsland, Nederland & Spanje. Andere Europese landen volgen snel.”
Om de datapuzzel te leggen, kijken operatoren dus best verder dan enkel de klassieke informatiebronnen. “Uiteraard zijn socio-demografische kenmerken, aanwezige concurrentie, doelgroepbepaling, technischie voorwaarden en passage essentieel. Maar daar stopt het niet. Via anonieme mobiele data breng je zeer precies de exacte verplaatsingen en motieven van potentiële klanten in kaart. En ook de lokale activiteit speelt een belangrijke rol. Zijn er veel winkels, ontspanningsmogelijkheden of andere publiekstrekkers in de buurt? En hoe lang blijven consumenten gemiddeld op die locaties? Jouw klanten willen hun wachttijd tijdens het laden natuurlijk zo nuttig mogelijk doorbrengen.
“Tijdens het Congres Laadinfra ’23 gaan we nog dieper in op de succesfactoren van een EV-locatie en onthullen we waar in België de meest winstgevende locaties voor nieuwe laadpalen liggen.”
Het Congres Laadinfra ’23 in Brussel op 17 januari bijwonen? Registreer je hier.
Meer nieuws
Brussels Auto Show verwelkomt Congres Laadinfra ’24 op de beursvloer
In januari 2023 vond in de Brussels Expo de eerste editie plaats van het Belgische Congres Laadinfra. De krapte op het net vormde niet het enige vraagstuk. Wat hoe zorgen we voor voldoende groene stroom om de Belgische doelstellingen te behalen? Hoe kijken verschillende betrokken – zoals netbeheerders, leveranciers en de gemeenten – tegen de… Lees verder ›
Congres Laadinfra België: ‘We kennen de puzzelstukken, de puzzel moet nu gelegd worden’
‘We weten wat er gedaan moet worden op het gebied van de laadinfrastructuur in België, nu moeten we het nog doen.’ Dat is de conclusie van de eerste editie van het Congres Laadinfra België. Frictie gewesten Michel Martens, directeur van de studiedienst bij Febiac, haalt daarnaast aan dat vrachtvervoer een blinde vlek lijkt te zijn… Lees verder ›
Powerdale: een bedrijf gericht op de toekomst
De mobiliteit in België staat vandaag voor een grote technologische uitdaging die door bepaalde politieke beslissingen in een stroomversnelling is geraakt. Zo zal de Europese Unie vanaf 2035 alle verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor verbieden en zal België vanaf 2026 de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotor voor bedrijfswagenparken verbieden. Het is in deze context… Lees verder ›