EDI: “Laadpalen moeten flexibel meebewegen met het elektriciteitsnet”

Het probleem van een overbelast elektriciteitsnet lijkt in België op het moment niet te spelen, maar Nicolas Paris van Electric by D’Ieteren waarschuwt daar wel voor. “Door laadpalen nu al flexibel te laten meebewegen met het elektriciteitsnet voorkomen we toekomstige problemen.”

EDI is marktleider op het gebied van elektrische laadoplossingen en geconnecteerde laadstations. EDI voorziet een enorm probleem over een aantal jaar. “Veel laadpalen zijn op dit moment niet op een slimme manier verbonden met de grid, waardoor we in de toekomst problemen krijgen op het elektriciteitsnet. Daarnaast kunnen veel laadpalen maar op één snelheid laden.”

“Op sommige momenten wordt er daarom teveel energie uit de grid gevraagd en dat levert problemen op. Als bedrijf dat laadpalen aanbiedt, kunnen wij een helpende hand bieden aan de netbeheerders door onze laadcapaciteit slim af te stemmen op het elektriciteitsnet.” Dat betekent alleen wel dat mensen niet altijd de auto op de snelst mogelijke manier kunnen opladen, maar dat is vaak ook helemaal niet nodig.

“Tweederde van onze systemen zijn al verbonden met het net en kunnen balanceren. Dat betekent als jij thuis bent en elektriciteit verbruikt door bijvoorbeeld te koken, dat de lader minder energie levert aan de elektrische auto. De lader pakt automatisch de hoeveelheid van het vermogen wat op dat moment beschikbaar is.”

De mogelijkheden van flexibel laden is volgens Nicolas Paris van EDI nog te onbekend bij de consument.

Consument belonen voor slim laden

De consument is momenteel helemaal niet bewust van de mogelijkheden van het flexibele laden, meent Paris. “Op de korte termijn is dat het probleem wat we moeten oplossen. Mensen komen nu thuis en steken simpelweg hun auto in de stekker. Ze zijn nooit gevraagd om dat gedrag aan te passen.”

Een makkelijke manier om het gedrag van de consument te beïnvloeden, is een prijsprikkel. Dat werkt volgens Paris alleen als het mogelijk is om je energieverbruik automatisch aan te passen aan de dynamische prijzen. “Een consument zal bijvoorbeeld niet zijn lampen aandoen omdat de zon schijnt en daardoor de elektriciteitsprijs laag is.”

“Je kunt de consument bijvoorbeeld wel belonen voor langzaam laden. Mensen kunnen er nog steeds voor kiezen om de auto snel op te laden, als dat bijvoorbeeld nodig is voor een vakantie. Dan betaalt de consument alleen wel het volle tarief.”

Daarnaast is het van belang om onderscheid te maken tussen verschillende gebieden. “Niet overal is sprake van een overbelasting op het net. Misschien moeten we ook kijken naar wijken waar iedereen een elektrische auto heeft, en daar bijvoorbeeld wel een lokaal dynamisch tarief instellen.”Mensen hebben momenteel geen enkele incentive om te laden op bepaalde momenten.

Thuisbatterij

Een andere manier om het elektriciteitsnet beter in balans te krijgen is met behulp van een thuisbatterij. Daar kun je elektriciteit in opslaan op het moment dat veel elektriciteit beschikbaar is. Toch is een thuisbatterij niet het enige wat nodig is. “Het is beter om een combinatie te hebben. De combinatie van een elektrische auto met een batterij en een thuisbatterij.”

De batterij van een elektrische wagen kan tien keer zoveel elektriciteit opslaan als een thuisbatterij. Een thuisbatterij is echter wel veel flexibeler in tegenstelling tot een elektrische auto. De batterij blijft namelijk altijd in het huis. “Beiden zijn nodig. We hebben een signaal nodig van de netbeheerders waarin ze de intentie uitspreken dat ze het net op deze manier willen balanceren.”

Paris kijkt hiervoor naar de overheid. “Het is belangrijk om regels op te stellen waardoor individuele huizen flexibeler kunnen reageren op het elektriciteitsnet.” De technische mogelijkheden zijn aanwezig. “Een huis met zonnepanelen bijvoorbeeld. Wij kunnen vandaag al de laadpaal zo koppelen dat de snelheid van het laden afhangt van of de zon schijnt.”

“Het klinkt allemaal een beetje als science fiction, maar ik denk dat we dichtbij deze wereld zijn. Op het Congres Laadinfra ‘23 willen wij de boodschap van flexibel laden uitdragen.”

Het Congres Laadinfra ’23 in Brussel op 17 januari bijwonen? Registreer je hier

Meer nieuws

Congres Laadinfra 2024 brengt EV-sector in kaart

“We staan nog maar aan het begin van grote uitdagingen” De elektrificatie gaat snel en dat is positief. De uitdagingen zijn groot, zoals het voorzien van voldoende laadinfrastructuur met een kwaliteitsvolle service en investeringen in de netcapaciteit. Wat is prioritair: een grotere actieradius van de wagens of eerder snelladen? Ook de elektrificatie van zwaar transport… Lees verder ›

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden. Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven…. Lees verder ›