Leaseplan: “EV goedkoper dan diesel en benzine in België”
Nieuwe EV’s zijn in bijna elk segment en Europees land momenteel even duur of goedkoper dan benzine- of dieselauto’s op basis van tco (total cost of ownership). Dat blijkt uit de Car Cost Index dat Leaseplan heeft gepubliceerd.
De jaarlijkse Car Cost Index is een uitgebreide analyse van de totale kosten van het bezit en gebruik van een auto in 22 Europese landen, opgedeeld in segmenten. Er zijn meer EV-modellen op de markt dan ooit tevoren. De eerste Car Cost Index onderzocht 11 EV’s, dit jaar werd er gekeken naar 33 EV’s. Ondanks de inflatie van de energieprijzen blijven de gebruikskosten aanzienlijk lager voor nieuwe elektrische auto’s dan voor benzine- en dieselauto’s: elektriciteit maakt 15 procent uit van de totale eigendomskosten van een EV, terwijl dit 23 procent en 28 procent is voor benzine- en dieselrijders. EV’s zijn in bijna elk segment en Europees land nu even duur of goedkoper op TCO-basis dan benzine- of dieselauto’s.
C-segment
Vooral in een hoger segment is het voordelig om een elektrische auto te rijden. De prijs voor een elektrische auto ligt daar op 940 euro autokosten per maand.
Ter vergelijking: de dieselauto in hetzelfde segment komt uit op 1.001 euro per maand en een benzineauto op 1.002 euro. Dit getal wordt berekend over een gemiddelde van vier jaar en 30.000 gereden kilometers per jaar. Ook wordt rekening gehouden met zaken zoals energie/brandstof, afschrijving. belasting, rente, verzekering en onderhoud.
De elektrische auto is duurder in de aanschaf, maar de energiekosten om de auto te laten rijden liggen een stuk lager dan een fossiele brandstof. De brandstofkost voor een elektrische auto is bijna dubbel zo goedkoop als voor een dieselauto.
Griekenland het goedkoopste
De gemiddelde maandelijkse autokosten variëren enorm in Europa; van 905 euro per maand in Griekenland tot 1.313 euro in Zwitserland. België staat zevende in de ranglijst, met een gemiddelde prijs van 1.103 euro per maand.
“EV’s zijn de beste manier om bestuurders te beschermen tegen torenhoge brandstofkosten”, aldus Tex Gunning, ceo van Leaseplan. “Helaas trekken regeringen veel te vroeg de stekker uit EV-stimulansen, zelfs in landen met ambitieuze zero-emissie doelstellingen. Deze ‘verbod zonder plan-houding’ zal rampzalige gevolgen hebben voor de strijd tegen klimaatverandering. We hebben een consistent langetermijnbeleid nodig dat ervoor zorgt dat de EV voor alle bestuurders een verstandige keuze is.”
Een aangepaste versie van dit artikel verscheen op fleet-mobility.nl
Meer nieuws
Brussels Auto Show verwelkomt Congres Laadinfra ’24 op de beursvloer
In januari 2023 vond in de Brussels Expo de eerste editie plaats van het Belgische Congres Laadinfra. De krapte op het net vormde niet het enige vraagstuk. Wat hoe zorgen we voor voldoende groene stroom om de Belgische doelstellingen te behalen? Hoe kijken verschillende betrokken – zoals netbeheerders, leveranciers en de gemeenten – tegen de… Lees verder ›
Congres Laadinfra België: ‘We kennen de puzzelstukken, de puzzel moet nu gelegd worden’
‘We weten wat er gedaan moet worden op het gebied van de laadinfrastructuur in België, nu moeten we het nog doen.’ Dat is de conclusie van de eerste editie van het Congres Laadinfra België. Frictie gewesten Michel Martens, directeur van de studiedienst bij Febiac, haalt daarnaast aan dat vrachtvervoer een blinde vlek lijkt te zijn… Lees verder ›
Powerdale: een bedrijf gericht op de toekomst
De mobiliteit in België staat vandaag voor een grote technologische uitdaging die door bepaalde politieke beslissingen in een stroomversnelling is geraakt. Zo zal de Europese Unie vanaf 2035 alle verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor verbieden en zal België vanaf 2026 de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotor voor bedrijfswagenparken verbieden. Het is in deze context… Lees verder ›