Leaseplan: “EV goedkoper dan diesel en benzine in België”

Nieuwe EV’s zijn in bijna elk segment en Europees land momenteel even duur of goedkoper dan benzine- of dieselauto’s op basis van tco (total cost of ownership). Dat blijkt uit de Car Cost Index dat Leaseplan heeft gepubliceerd.

De jaarlijkse Car Cost Index is een uitgebreide analyse van de totale kosten van het bezit en gebruik van een auto in 22 Europese landen, opgedeeld in segmenten. Er zijn meer EV-modellen op de markt dan ooit tevoren. De eerste Car Cost Index onderzocht 11 EV’s, dit jaar werd er gekeken naar 33 EV’s. Ondanks de inflatie van de energieprijzen blijven de gebruikskosten aanzienlijk lager voor nieuwe elektrische auto’s dan voor benzine- en dieselauto’s: elektriciteit maakt 15 procent uit van de totale eigendomskosten van een EV, terwijl dit 23 procent en 28 procent is voor benzine- en dieselrijders. EV’s zijn in bijna elk segment en Europees land nu even duur of goedkoper op TCO-basis dan benzine- of dieselauto’s.

C-segment

Vooral in een hoger segment is het voordelig om een elektrische auto te rijden. De prijs voor een elektrische auto ligt daar op 940 euro autokosten per maand.

Elektrisch rijden is volgens Leaseplan goedkoper dan rijden op benzine of diesel. Foto: Flickr/Shell Haerst.

Ter vergelijking: de dieselauto in hetzelfde segment komt uit op 1.001 euro per maand en een benzineauto op 1.002 euro. Dit getal wordt berekend over een gemiddelde van vier jaar en 30.000 gereden kilometers per jaar. Ook wordt rekening gehouden met zaken zoals energie/brandstof, afschrijving. belasting, rente, verzekering en onderhoud.

De elektrische auto is duurder in de aanschaf, maar de energiekosten om de auto te laten rijden liggen een stuk lager dan een fossiele brandstof. De brandstofkost voor een elektrische auto is bijna dubbel zo goedkoop als voor een dieselauto.

Griekenland het goedkoopste

De gemiddelde maandelijkse autokosten variëren enorm in Europa; van 905 euro per maand in Griekenland tot 1.313 euro in Zwitserland. België staat zevende in de ranglijst, met een gemiddelde prijs van 1.103 euro per maand.

“EV’s zijn de beste manier om bestuurders te beschermen tegen torenhoge brandstofkosten”, aldus Tex Gunning, ceo van Leaseplan. “Helaas trekken regeringen veel te vroeg de stekker uit EV-stimulansen, zelfs in landen met ambitieuze zero-emissie doelstellingen. Deze ‘verbod zonder plan-houding’ zal rampzalige gevolgen hebben voor de strijd tegen klimaatverandering. We hebben een consistent langetermijnbeleid nodig dat ervoor zorgt dat de EV voor alle bestuurders een verstandige keuze is.”

Een aangepaste versie van dit artikel verscheen op fleet-mobility.nl

Meer nieuws

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden. Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven…. Lees verder ›

Het belang van uptime en dynamisch laden in laadinfrastructuur

Siemens is een totaalprovider voor laadoplossingen en de omringende energiedistributie-infrastructuur. Zo biedt de fabrikant zowel technologie aan voor de grid-connectie en energiedistributie als voor de DC-laadinfrastructuur zelf, en staat op die manier garant voor een sluitende uptime. Op de stand van het Congres Laadinfra stelt Siemens de Sicharge D voor, een kostenefficiënte snellader die eenvoudig… Lees verder ›