Nederlandse luchthavens krijgen komende jaren meer laadpalen

Royal Schiphol Group gaat de komende jaren tot 10.000 nieuwe laadpunten plaatsen voor elektrische voertuigen, verspreid over verschillende luchthavens. Daarmee streeft de luchthavenuitbater naar eigen zeggen zijn doel na om volledig uitstootvrije luchthavens te realiseren in 2030.

Volgens Royal Schiphol Group, waar bijvoorbeeld ook Rotterdam The Hague Airport onder valt, zijn de aanbestedingen voor het leveren van de nieuwe laadpalen inmiddels afgerond. Naast laadpalen voor personenauto’s, wil de luchthavengroep ook laadcapaciteit creëren voor onder meer elektrische vrachtwagens en bussen voor de grondafhandeling.

De aanbestedingen voor het leveren van laadpalen is afgerond en gegund aan Ecotap en Combinatie FIMIH. Op Schiphol bevinden zich nu ongeveer 400 zogeheten openbare EV-laadpunten. Op dit moment maken elektrische personenauto’s voor het grootste deel gebruik van de laadpunten.

Voor deze gebruikers wordt de capaciteit met deze gunning in de komende jaren aanzienlijk vergroot. Daarnaast bieden deze nieuwe contracten ook mogelijkheden om laadcapaciteit voor elektrische vrachtwagens, bussen en voertuigen voor de grondafhandeling te voorzien.

Elektrische bus op Schiphol. Foto: Schiphol.

Slim laden

Naast het uitbreiden van het aantal laadpalen is Royal Schiphol Group in een aanbesteding een samenwerking aangegaan met Combinatie FIMIH voor het beheer van de laadpalen. Combinatie FIMIH levert met partner Maxem een slim digitaal platform. Met de komst van dit Chargepoint Operator (CPO) platform kunnen alle laadvoorzieningen centraal gemonitord en aangestuurd worden. Het digitale CPO platform maakt het mogelijk om laadfaciliteiten slim te regelen en zelfs te koppelen aan energie die wordt opgewekt door zonnepanelen op de luchthavens. Hiermee wordt overbelasting van het energienet vermeden en gebruikers duurzame opgewekte energie kunnen laden op het moment dat de zon schijnt.

Deze investeringen dragen bij aan de ambitie van Royal Schiphol Group om de meest duurzame luchthavens ter wereld te exploiteren. Daarnaast verbetert het de infrastructuur van de luchthaven, draagt het gebruik van elektrische voertuigen bij aan lokale luchtkwaliteit en versterkt het de positie van Schiphol als ‘Smart Airport City’, waarin onder andere nagedacht wordt over duurzame opwekking, distributie en afgifte van energie op Schiphol.

Brussels Airport

Ook Brussels Airport is bezig met een transitie naar zero emissie vervoer. Dit jaar zijn alle nieuwe bedrijfswagens al volledig elektrisch. Eind 2025 zal het volledige wagenpark bestaan uit elektrische wagens. Een ambitieuze en vooruitstrevende beslissing, want volgens de nieuwe Belgische regelgeving, moeten bedrijven pas vanaf 2026 starten met de overschakeling naar elektrische bedrijfswagens. Brussels Airport heeft hiermee dus vier jaar voorsprong.

De volledige elektrificatie van het wagenpark zal een CO2-besparing van bijna 1000 ton per jaar opleveren. Tegelijk krijgen de medewerkers van Brussels Airport Company ook de mogelijkheid om te kiezen voor alternatieve vormen van vervoer die optimaal tegemoetkomen aan hun behoeften en die ook bijdragen aan een koolstofneutrale toekomst. In 2050 wil Brussel Airport Company volledig koolstofvrij zijn.

Meer nieuws

Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden. Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven…. Lees verder ›

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Het belang van uptime en dynamisch laden in laadinfrastructuur

Siemens is een totaalprovider voor laadoplossingen en de omringende energiedistributie-infrastructuur. Zo biedt de fabrikant zowel technologie aan voor de grid-connectie en energiedistributie als voor de DC-laadinfrastructuur zelf, en staat op die manier garant voor een sluitende uptime. Op de stand van het Congres Laadinfra stelt Siemens de Sicharge D voor, een kostenefficiënte snellader die eenvoudig… Lees verder ›