Amsterdam doet proef met flexibel laden: 3x zoveel laadpunten zonder extra netbelasting

Amsterdam wil in 2030 alleen nog maar uitstootvrij verkeer in de stad. Het is daarom heel positief dat er steeds meer elektrische auto’s in de stad bijkomen. En het is van groot belang dat er genoeg laadcapaciteit is. Na een proef met ‘flexibel laden’ kan de stad wel 3 tot 4 keer meer nieuwe laadpunten plaatsen zonder daarvoor het elektriciteitsnet extra uit te hoeven breiden.

10 wijken en 126 laadpunten deden mee met de proef waarbij de beschikbare stroom in een buurt werd verdeeld over het aantal op te laden auto’s. Auto’s kregen extra stroom als er meer energie beschikbaar was op het elektriciteitsnet, bijvoorbeeld ’s nachts of door lokale energieopwekking via zonnepanelen. Was er weinig stroom beschikbaar en waren veel auto’s tegelijk aan het opladen? Dan ging de oplaadsnelheid tijdelijk omlaag.

Volledig opgeladen auto’s

Omdat elektrische auto’s meestal veel langer ingeplugd staan dan dat ze opladen, merkten de gebruikers in de praktijk niets van de proef en was hun auto volledig opgeladen binnen de parkeertijd. Alleen bij de auto’s die kort parkeren, zagen de onderzoekers een gering effect: bij 13 procent van de laadsessies kregen de auto’s tot 4,8 procent minder energie.

Wethouder van der Horst van Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit is blij met de goede resultaten: “Door op een slimme manier stroom te verdelen, kunnen we nu meer auto’s opladen en kan het laadnetwerk verder meegroeien met het aantal elektrische auto’s.

Auto laadt op aan een publieke laadpaal in Rotterdam. Foto: ProMedia/Sander van Vliet

Extra laadpalen

Amsterdam werkt aan het toepassen van het zogeheten Flexpower-concept op alle huidige en toekomstige publieke laadpunten in de stad. Door deze manier van slim laden ontstaat tot ruim 3 keer meer ruimte voor nieuwe laadpunten zonder dat de piekbelasting op het elektriciteitsnetwerk hoger wordt. Dat komt doordat netbeheerders niet langer het maximale vermogen voor elk laadpunt hoeven te reserveren. Op deze manier draagt Flexpower bij aan het voorkomen van extra druk op het overvolle stroomnet.

Amsterdam heeft 3.000 openbare laadpalen (dat zijn 6.000 laadpunten) en breidt het openbare laadnetwerk de komende jaren verder uit. Een laadpaal wordt pas bijgeplaatst als blijkt dat dit nodig is. Daarvoor kijken we naar eerder gemaakte prognoses en hoe vaak de bestaande laadpalen in een buurt gebruikt worden. Zijn ze veel in gebruik, dan komt er een nieuwe laadpaal bij.

Kom meer te weten over flexibel laden op het Congres Laadinfra ’23. Registreer hier.

Meer nieuws

Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden. Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven…. Lees verder ›

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Het belang van uptime en dynamisch laden in laadinfrastructuur

Siemens is een totaalprovider voor laadoplossingen en de omringende energiedistributie-infrastructuur. Zo biedt de fabrikant zowel technologie aan voor de grid-connectie en energiedistributie als voor de DC-laadinfrastructuur zelf, en staat op die manier garant voor een sluitende uptime. Op de stand van het Congres Laadinfra stelt Siemens de Sicharge D voor, een kostenefficiënte snellader die eenvoudig… Lees verder ›