Amsterdam doet proef met flexibel laden: 3x zoveel laadpunten zonder extra netbelasting
Amsterdam wil in 2030 alleen nog maar uitstootvrij verkeer in de stad. Het is daarom heel positief dat er steeds meer elektrische auto’s in de stad bijkomen. En het is van groot belang dat er genoeg laadcapaciteit is. Na een proef met ‘flexibel laden’ kan de stad wel 3 tot 4 keer meer nieuwe laadpunten plaatsen zonder daarvoor het elektriciteitsnet extra uit te hoeven breiden.
10 wijken en 126 laadpunten deden mee met de proef waarbij de beschikbare stroom in een buurt werd verdeeld over het aantal op te laden auto’s. Auto’s kregen extra stroom als er meer energie beschikbaar was op het elektriciteitsnet, bijvoorbeeld ’s nachts of door lokale energieopwekking via zonnepanelen. Was er weinig stroom beschikbaar en waren veel auto’s tegelijk aan het opladen? Dan ging de oplaadsnelheid tijdelijk omlaag.
Volledig opgeladen auto’s
Omdat elektrische auto’s meestal veel langer ingeplugd staan dan dat ze opladen, merkten de gebruikers in de praktijk niets van de proef en was hun auto volledig opgeladen binnen de parkeertijd. Alleen bij de auto’s die kort parkeren, zagen de onderzoekers een gering effect: bij 13 procent van de laadsessies kregen de auto’s tot 4,8 procent minder energie.
Wethouder van der Horst van Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit is blij met de goede resultaten: “Door op een slimme manier stroom te verdelen, kunnen we nu meer auto’s opladen en kan het laadnetwerk verder meegroeien met het aantal elektrische auto’s.”
Extra laadpalen
Amsterdam werkt aan het toepassen van het zogeheten Flexpower-concept op alle huidige en toekomstige publieke laadpunten in de stad. Door deze manier van slim laden ontstaat tot ruim 3 keer meer ruimte voor nieuwe laadpunten zonder dat de piekbelasting op het elektriciteitsnetwerk hoger wordt. Dat komt doordat netbeheerders niet langer het maximale vermogen voor elk laadpunt hoeven te reserveren. Op deze manier draagt Flexpower bij aan het voorkomen van extra druk op het overvolle stroomnet.
Amsterdam heeft 3.000 openbare laadpalen (dat zijn 6.000 laadpunten) en breidt het openbare laadnetwerk de komende jaren verder uit. Een laadpaal wordt pas bijgeplaatst als blijkt dat dit nodig is. Daarvoor kijken we naar eerder gemaakte prognoses en hoe vaak de bestaande laadpalen in een buurt gebruikt worden. Zijn ze veel in gebruik, dan komt er een nieuwe laadpaal bij.
Kom meer te weten over flexibel laden op het Congres Laadinfra ’23. Registreer hier.
Meer nieuws
Brussels Auto Show verwelkomt Congres Laadinfra ’24 op de beursvloer
In januari 2023 vond in de Brussels Expo de eerste editie plaats van het Belgische Congres Laadinfra. De krapte op het net vormde niet het enige vraagstuk. Wat hoe zorgen we voor voldoende groene stroom om de Belgische doelstellingen te behalen? Hoe kijken verschillende betrokken – zoals netbeheerders, leveranciers en de gemeenten – tegen de… Lees verder ›
Congres Laadinfra België: ‘We kennen de puzzelstukken, de puzzel moet nu gelegd worden’
‘We weten wat er gedaan moet worden op het gebied van de laadinfrastructuur in België, nu moeten we het nog doen.’ Dat is de conclusie van de eerste editie van het Congres Laadinfra België. Frictie gewesten Michel Martens, directeur van de studiedienst bij Febiac, haalt daarnaast aan dat vrachtvervoer een blinde vlek lijkt te zijn… Lees verder ›
Powerdale: een bedrijf gericht op de toekomst
De mobiliteit in België staat vandaag voor een grote technologische uitdaging die door bepaalde politieke beslissingen in een stroomversnelling is geraakt. Zo zal de Europese Unie vanaf 2035 alle verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor verbieden en zal België vanaf 2026 de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotor voor bedrijfswagenparken verbieden. Het is in deze context… Lees verder ›