Drie constructeurs lanceren laadnetwerk ‘Milence’ voor e-trucks

Vrachtwagenconstructeurs Volvo Group, Daimler Truck en Traton hebben hun joint venture ‘Milence’ voor laadinfrastructuur voor e-trucks gelanceerd. Ook in België zal Milence een netwerk voor openbare laadpalen voor elektrische vrachtwagens opzetten.

De uitrol van adequate laadinfrastructuur is een belangrijke voorwaarde voor de doorbraak van emissievrij zwaar vervoer in Europa. Commercial Vehicle Charging Europe, de joint venture van Volvo Group, Daimler Truck en Traton Group, gaat op dinsdag 6 december 2022 van start onder de merknaam Milence.

België
Milence wil het eerste landelijke openbare laadnetwerk voor zware vrachtwagens en bussen in Europa opzetten. In eerste instantie zal Milence zich richten op de uitbreiding van de laadinfrastructuur in Duitsland, Nederland, Frankrijk, België, Spanje, Italië, Noorwegen en Zweden. De initiële financiering van een half miljard euro moet Milence snel kunnen doen groeien.

Daimler, Traton en Volvo zullen samen een netwerk van elektrische laadstations voor trucks ontwikkelen

Geen tijd verliezen
In Europa zullen door batterijen aangedreven vrachtwagens met een bereik van meer dan 400 kilometer naar verwachting in 2024 klaar zijn voor de markt. Hun batterij zal volledig kunnen worden opgeladen tijdens de wettelijk verplichte pauze van 45 minuten voor beroepschauffeurs. De rit kan alleen snel slagen als er een betrouwbaar openbaar laadnetwerk beschikbaar is dat is afgestemd op de behoeften van zowel logistieke bedrijven als beroepschauffeurs. “Daarom hebben we geen tijd te verliezen en moeten we nu beginnen met de uitbreiding van ten minste 1.700 oplaadpunten binnen vijf jaar”, legt CEO Anja van Niersen uit.

Chauffeurs
Ondanks hun belangrijke rol in de Europese economie worden vrachtwagenchauffeurs vaak geconfronteerd met moeilijke werkomstandigheden waarin veiligheid, persoonlijk comfort en hygiëne niet altijd gewaarborgd zijn. “Iedereen die afstanden aflegt op Europese snelwegen, merkt dat”, zegt Van Niersen. “Bovendien is er een tekort aan bijna een half miljoen beroepschauffeurs en veertigduizend parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Er is nog veel ruimte voor verbetering in het goederenvervoer over de weg.”

Om de werkomstandigheden voor beroepschauffeurs te verbeteren, zal Milence erop toezien dat de laadstations veilig en beveiligd zijn en dat de infrastructuur voldoet aan de behoeften van de beroepschauffeurs. Dat omvat sanitaire voorzieningen, catering, recreatiemogelijkheden en beveiliging.

Dit bericht is eerder verschenen op www.flows.be. Bekijk het artikel hier.

morenews

Congres Laadinfra 2024 brengt EV-sector in kaart

“We staan nog maar aan het begin van grote uitdagingen” De elektrificatie gaat snel en dat is positief. De uitdagingen zijn groot, zoals het voorzien van voldoende laadinfrastructuur met een kwaliteitsvolle service en investeringen in de netcapaciteit. Wat is prioritair: een grotere actieradius van de wagens of eerder snelladen? Ook de elektrificatie van zwaar transport… Lees verder ›

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden. Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven…. Lees verder ›