1.800 extra openbare snellaadpunten op winkelparkings


Delhaize installeert vanaf volgend jaar ongeveer 1.800 openbare snellaadpunten voor elektrische auto’s op de parkings bij de winkels. Alleen al in de provincie Antwerpen zijn dat er 232, in het Brussels gewest 164. De snellaadpunten zijn ook voor buurtbewoners en passanten dag en nacht vrij toegankelijk.

“Willen we ervoor zorgen dat elektrisch rijden echt ingeburgerd geraakt, dan moeten we dat zo gemakkelijk mogelijk maken, bijvoorbeeld door automobilisten de kans te geven hun wagen op hun rijtraject of bijvoorbeeld tijdens het doen van de wekelijkse boodschappen op te laden. Een wijdverspreid en vrij toegankelijk laadnet is daarbij onontbeerlijk en daarin willen wij, met de installatie van het grootste snellaadnetwerk binnen de retailsector in België, koploper zijn”, vertelt Delhaize CEO Xavier Piesvaux.

Laadpalen Delhaize
Op de parkings van Delhaize worden vanaf volgend jaar 1.800 publieke snellaadpunten geïnstalleerd.

Laadpunt reserveren

De op groene energie werkende snellaadpunten zijn 24/7 beschikbaar. Tijdens winkelbezoek, dat gemiddeld 35 tot 40 minuten duurt, kunnen automobilisten hun elektrische wagen tot 80% volladen aan een marktconform tarief. Ze kunnen tevoren een laadpunt reserveren en betalen met een bankkaart, oplaadpas of via de Electra-app. De laadpunten zijn er ook voor buurtbewoners. Zij kunnen (binnen en buiten de openingsuren) ook van gewone, tragere, laadpunten op Delhaize-parkings gebruik maken om hun wagen op te laden. Passanten, op wier route een Delhaize ligt, kunnen er volladen en misschien nog snel boodschappen doen. Op die manier denkt de retailer nieuwe klanten te kunnen winnen.

Transitie naar duurzame mobiliteit

Het duurzaamheidsprogramma van Delhaize, ‘The Lions Footprint’, bestaat uit tal van acties om onder andere de uitstoot van CO₂ zoveel mogelijk in te perken. De transitie naar duurzame mobiliteit is in gang gezet. De winkels zijn al CO₂-neutraal. Tegen 2050 zal de totale CO₂-uitstoot met 50% verminderd zijn. Het hoofdkantoor en de distributiecentra worden uitgerust met 330 groene laadpunten voor het volladen van elektrische (bedrijfs)wagens.
Xavier Piesvaux: “Het gaat echter niet alleen om wat we zelf doen: we geloven dat we als retailer een belangrijke rol kunnen spelen en mensen echt kunnen stimuleren beter te eten, beter te leven en nu ook zich duurzamer te verplaatsen.” Wat de snellaadpalen betreft komen er in de provincies, naast de 232 in Antwerpen en 164 in Brussel, 80 in Limburg, 174 in Vlaams-Brabant, 190 in Oost-Vlaanderen, 154 in West-Vlaanderen, 66 in Namen, 156 in Luik, 130 in Henegouwen en 60 in Luxemburg. In het Groothertogdom Luxemburg komen 12 snellaadpalen.

Meer nieuws

Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden. Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven…. Lees verder ›

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Het belang van uptime en dynamisch laden in laadinfrastructuur

Siemens is een totaalprovider voor laadoplossingen en de omringende energiedistributie-infrastructuur. Zo biedt de fabrikant zowel technologie aan voor de grid-connectie en energiedistributie als voor de DC-laadinfrastructuur zelf, en staat op die manier garant voor een sluitende uptime. Op de stand van het Congres Laadinfra stelt Siemens de Sicharge D voor, een kostenefficiënte snellader die eenvoudig… Lees verder ›