Batterijen elektrische VDL-bussen krijgen in Nederland een tweede leven

Het Duitse energieconcern RWE gaat de gebruikte batterijen uit de elektrische bussen van VDL een tweede leven geven. In het samenwerkingsproject Anubis van VDL Bus & Coach en RWE worden de gebruikte ion-lithium batterijen in het Nederlandse Moerdijk gekoppeld om een energieopslagsysteem te vormen. Het doel daarvan is om het elektriciteitsnet te ontlasten.

De tweedehands batterijen leveren volgens de partijen op deze manier een belangrijke bijdrage aan de stabiliteit van het elektriciteitsnet en helpen zo om het net te ontlasten. Op dit moment raakt het stroomnet in Nederland op steeds plaatsen meer vol. Dat komt door een toenemende vraag naar elektriciteit en de snelle opkomst van zonne- en windenergieprojecten die moeten worden aangesloten. Grote batterijen kunnen helpen om op piekmomenten extra elektriciteit op te slaan of juist te leveren.

RWE wil met het project ervaring opdoen voor toekomstige batterijprojecten. De geplande opslagfaciliteit in Moerdijk zal naar verwachting in 2023 operationeel worden. RWE werkt al aan batterijprojecten in Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

VDL Citea elektrische bussen. Foto: VDL.

Levensduur batterijen verlengen

Volgens topman Paul van Vuuren van VDL Bus & Coach worden voor dit project in eerste instantie de batterijen van 43 elektrische VDL-bussen gebruikt, die sinds 2016 in Eindhoven rijden. Deze voertuigen krijgen momenteel een nieuw en groter batterijpakket, maar de gebruikte batterijen hebben nog voldoende capaciteit om in een opslagfaciliteit te worden gebruikt.

VDL en RWE willen de komende jaren nog meer batterijen uit bussen op deze manier inzetten. De vraag naar elektrische bussen neemt snel toe, terwijl ook de behoefte aan opslagcapaciteit groeit. Ervan uitgaande dat na 2030 alle bussen en een toenemend aantal auto’s en vrachtwagens in Nederland op elektriciteit rijden, zal elk jaar meer dan 150.000 ton batterijen het einde van hun eerste levenscyclus bereiken. Deze batterijen worden momenteel als afval beschouwd en meestal naar recyclingbedrijven in het buitenland gebracht.

Door de batterijen in opslagfaciliteiten te gebruiken, wordt hun productieve levensduur verlengd. Dit vermindert ook het gebruik van grondstoffen zoals zeldzame aardmetalen. Bovendien draagt het hergebruik bij tot de vermindering van de CO2-uitstoot.

Geïnteresseerd in innovatieve oplossingen op gebied van laadinfrastructuur? Kom naar het congres op 17 januari.

Meer nieuws

Congres Laadinfra 2024 brengt EV-sector in kaart

“We staan nog maar aan het begin van grote uitdagingen” De elektrificatie gaat snel en dat is positief. De uitdagingen zijn groot, zoals het voorzien van voldoende laadinfrastructuur met een kwaliteitsvolle service en investeringen in de netcapaciteit. Wat is prioritair: een grotere actieradius van de wagens of eerder snelladen? Ook de elektrificatie van zwaar transport… Lees verder ›

Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 komen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie staat in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering…. Lees verder ›

Pluon wint Innovation Award

Op 18 januari werd de Laadinfra Innovatie Award uitgereikt tijdens het Congres Laadinfra ’24 in Brussels Expo. Pluon won de Innovation Award met het gepatenteerde Pluon Modular System. Sabine Pannemans van Pluon is zeer tevreden. Voor het Congres Laadinfra ’24 in Brussel zochten de organisatoren naar innovaties die de laadinfrastructuur van België een boost geven…. Lees verder ›