Batterijen elektrische VDL-bussen krijgen in Nederland een tweede leven

Het Duitse energieconcern RWE gaat de gebruikte batterijen uit de elektrische bussen van VDL een tweede leven geven. In het samenwerkingsproject Anubis van VDL Bus & Coach en RWE worden de gebruikte ion-lithium batterijen in het Nederlandse Moerdijk gekoppeld om een energieopslagsysteem te vormen. Het doel daarvan is om het elektriciteitsnet te ontlasten.

De tweedehands batterijen leveren volgens de partijen op deze manier een belangrijke bijdrage aan de stabiliteit van het elektriciteitsnet en helpen zo om het net te ontlasten. Op dit moment raakt het stroomnet in Nederland op steeds plaatsen meer vol. Dat komt door een toenemende vraag naar elektriciteit en de snelle opkomst van zonne- en windenergieprojecten die moeten worden aangesloten. Grote batterijen kunnen helpen om op piekmomenten extra elektriciteit op te slaan of juist te leveren.

RWE wil met het project ervaring opdoen voor toekomstige batterijprojecten. De geplande opslagfaciliteit in Moerdijk zal naar verwachting in 2023 operationeel worden. RWE werkt al aan batterijprojecten in Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

VDL Citea elektrische bussen. Foto: VDL.

Levensduur batterijen verlengen

Volgens topman Paul van Vuuren van VDL Bus & Coach worden voor dit project in eerste instantie de batterijen van 43 elektrische VDL-bussen gebruikt, die sinds 2016 in Eindhoven rijden. Deze voertuigen krijgen momenteel een nieuw en groter batterijpakket, maar de gebruikte batterijen hebben nog voldoende capaciteit om in een opslagfaciliteit te worden gebruikt.

VDL en RWE willen de komende jaren nog meer batterijen uit bussen op deze manier inzetten. De vraag naar elektrische bussen neemt snel toe, terwijl ook de behoefte aan opslagcapaciteit groeit. Ervan uitgaande dat na 2030 alle bussen en een toenemend aantal auto’s en vrachtwagens in Nederland op elektriciteit rijden, zal elk jaar meer dan 150.000 ton batterijen het einde van hun eerste levenscyclus bereiken. Deze batterijen worden momenteel als afval beschouwd en meestal naar recyclingbedrijven in het buitenland gebracht.

Door de batterijen in opslagfaciliteiten te gebruiken, wordt hun productieve levensduur verlengd. Dit vermindert ook het gebruik van grondstoffen zoals zeldzame aardmetalen. Bovendien draagt het hergebruik bij tot de vermindering van de CO2-uitstoot.

Geïnteresseerd in innovatieve oplossingen op gebied van laadinfrastructuur? Kom naar het congres op 17 januari.

Meer nieuws

Brussels Auto Show verwelkomt Congres Laadinfra ’24 op de beursvloer

In januari 2023 vond in de Brussels Expo de eerste editie plaats van het Belgische Congres Laadinfra. De krapte op het net vormde niet het enige vraagstuk. Wat hoe zorgen we voor voldoende groene stroom om de Belgische doelstellingen te behalen? Hoe kijken verschillende betrokken – zoals netbeheerders, leveranciers en de gemeenten – tegen de… Lees verder ›

Congres Laadinfra België: ‘We kennen de puzzelstukken, de puzzel moet nu gelegd worden’

‘We weten wat er gedaan moet worden op het gebied van de laadinfrastructuur in België, nu moeten we het nog doen.’ Dat is de conclusie van de eerste editie van het Congres Laadinfra België. Frictie gewesten Michel Martens, directeur van de studiedienst bij Febiac, haalt daarnaast aan dat vrachtvervoer een blinde vlek lijkt te zijn… Lees verder ›

Powerdale: een bedrijf gericht op de toekomst

De mobiliteit in België staat vandaag voor een grote technologische uitdaging die door bepaalde politieke beslissingen in een stroomversnelling is geraakt. Zo zal de Europese Unie vanaf 2035 alle verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor verbieden en zal België vanaf 2026 de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotor voor bedrijfswagenparken verbieden. Het is in deze context… Lees verder ›