Particulieren en bedrijven kunnen publieke laadpalen aanvragen bij Vlaamse overheid
Vanaf nu is het mogelijk om een publieke laadpaal aan te vragen via de Vlaamse overheid (met uitzondering van Antwerpen, Gent, Oostende en Genk). Zowel particulieren als bedrijven kunnen een aanvraag doen om een publieke laadpunt te laten installeren binnen de 250 meter van hun woning of bedrijf.
Het gaat onder meer over publieke laadpunten op het openbaar domein in bepaalde buurten, bijvoorbeeld nabij een taxibedrijf of nabij de woningen van taxichauffeurs of in de buurt van een bedrijf, zo meldt taxifederatie GTL op hun website. In principe kan iedereen die beschikt over een volledig elektrisch voertuig (in eigendom, via een contract van huurfinanciering, huurkoop of gelijkaardig of als bedrijfswagen) een laadpunt aanvragen.
Half jaar
Dus de werknemers kunnen ook een laadpaal aanvragen in de buurt van hun woning wanneer ze over een bedrijfswagen beschikken. Binnen de 6 maanden moet de aangestelde laadpaaloperator de infrastructuur ook effectief geplaatst hebben. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is het vooralsnog niet mogelijk om een publiek laadpunt aan te vragen. Er gelden wel voorwaarden. Er is ook een aanvraagprocedure.
Tijdens Congres Laadinfra ’23 op 17 januari 2023 in Brussel gaan bedrijven, nationale politiek, Europese politiek en aanbieders van elektrische laadpalen met elkaar in gesprek. Hoe krijgen we België klaar voor elektrisch vervoer? Hier meer informatie.
Meer nieuws
Congres Laadinfra België: ‘We kennen de puzzelstukken, de puzzel moet nu gelegd worden’
‘We weten wat er gedaan moet worden op het gebied van de laadinfrastructuur in België, nu moeten we het nog doen.’ Dat is de conclusie van de eerste editie van het Congres Laadinfra België. Frictie gewesten Michel Martens, directeur van de studiedienst bij Febiac, haalt daarnaast aan dat vrachtvervoer een blinde vlek lijkt te zijn… Lees verder ›
Powerdale: een bedrijf gericht op de toekomst
De mobiliteit in België staat vandaag voor een grote technologische uitdaging die door bepaalde politieke beslissingen in een stroomversnelling is geraakt. Zo zal de Europese Unie vanaf 2035 alle verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor verbieden en zal België vanaf 2026 de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotor voor bedrijfswagenparken verbieden. Het is in deze context… Lees verder ›
Allego zoekt samenwerking in België: “Dekkend laadnetwerk nodig om overstap te versnellen”
Allego ziet als brede aanbieder van laaddiensten enorme mogelijkheden in België. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf was één van de pioniers op de markt van elektrisch laden in het algemeen en al vroeg actief in België met zowel AC (normaal) als DC (snellaad) punten. Inmiddels is Allego de grootste CPO van Belgie met meer dan… Lees verder ›