Is de Belgische laadinfrastructuur klaar voor EV-ambities?

Naar verwachting rijden er in 2030 1,5 miljoen elektrische auto’s rond in België. Dat is goed nieuws voor het klimaatplan dat Europees, internationaal en nationaal uitgetekend werd. 

Maar kan het energienet de resulterende vraagexplosie wel aan? En als er voldoende energie is, zijn het distributienet en laadinfrastructuur opgewassen tegen de vraag naar elektrische kilometers?

Programma 2023 Blijf op de hoogte

Vraag naar het energienet
De vraag naar energie stijgt met het aantal ‘elektrische’ kilometers. De Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas rekende uit dat één miljoen elektrische auto’s vier procent meer stroom vragen. Gelijktijdig opladen is geen optie. Er is nu reeds sprake van overbelasting van het net aan de afnamezijde, maar ook aan de productiezijde, vooral tijdens piekopwekmomenten van zonnestroom.

Meer vraagstukken
Maar de krapte op het net vormt niet het enige vraagstuk. Want hoe zorgen we voor voldoende groene stroom om de Belgische doelstellingen te behalen? Hoe kijken de verschillende betrokkenen – zoals netbeheerders, leveranciers en de gemeenten – tegen de knelpunten aan? Welke geleerde lessen en innovaties helpen ons verder? En kunnen we een onderbouwde blik in de toekomst werpen? Dat zijn vragen die op 17 januari tijdens het Congres Laadinfra ‘23 de revue zijn gepasseerd.

Blijf op de hoogte

Wilt u op de hoogte gehouden worden over al het nieuws rondom Congres Laadinfra? Laat dan uw e-mailadres achter, dan houden wij u op de hoogte.

Blijf op de hoogte

Doelgroep

De bezoekers van Congres Laadinfra bestaan uit:

Hoofdsponsor

Partners en exposanten

Mediapartners